زومپی پورشه 718 کیمن GT4 RS معرفی شد؛ اسطوره پیست و خیابان - زومپی

پورشه از چند محصول جذاب در نمایشگاه خودروی لس آنجلس رونمایی کرد. یکی از این محصولات نسخه GT4 RS از ۷۱۸ کیمن است که در قامت مدلی پرچمدار ظاهر شده و از نظر عملکرد اسپرت‌ترین عضو خانواده خود محسوب می‌شود. این نسخه از ۷۱۸ کیمن ۴۹۳ اسب بخار قدرت و ۴۴۹ نیوتن متر گشتاور دارد و قادر است در عرض تنها ۳.۴ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت برساند، در مسیر مستقیم هم این خودرو می‌تواند نهایت سرعت ۳۱۵ کیلومتر در ساعت را ثبت کند.

شاید بدانید پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS همین چند هفته پیش بود که رکورد ۷:۰۴.۵۱۱ را در پیست نوربرگ‌رینگ از خود بر جای گذاشت. با چنین رکوردی، باید گفت این نسخه در مقایسه با نسخه GT4 بسیار سریع‌تر بوده و توانسته ۲۳.۶ ثانیه زودتر به خط پایان جهنم سبز برسد. اما این بهبود چشمگیر چگونه حاصل شده است؟ بیایید نگاهی به مشخصات فنی ۷۱۸ کیمن GT4 RS داشته باشیم.

۷۱۸ کیمن GT4 RS احتمالا آخرین خودروی موتور وسط بنزینی پورشه خواهد بود

نیروبخش این خودروی اسپرت آلمانی یک موتور ۴ لیتری تنفس طبیعی است که در قسمت میانی اتاق نصب شده؛ همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این موتور شش سیلندر تخت توانایی تولید ۴۹۳ اسب بخار قدرت و ۴۴۹ نیوتن متر گشتاور را دارد. برای مقایسه بد نیست بدانید خروجی موتور ۷۱۸ کیمن GT4 برابر است با ۴۱۴ اسب بخار قدرت و ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور؛ همچنین پیشرانه مدل بسیار هیجان‌انگیز ۹۱۱ GT3 هم قدرت و گشتاوری به ترتیب برابر با ۵۰۳ اسب بخار و ۴۷۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

برخلاف ۷۱۸ کیمن GT4 که دارای یک گیربکس دستی است، نیروی تولیدی موتور GT4 RS از طریق گیربکس هفت سرعته دوکلاچه PDK به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود. این گیربکس به وسیله پدال‌های پشت فرمان یا اهرم روی کنسول میانی بصورت دستی قابل کنترل است.

با توجه به افزایش قدرت ۷۹ اسب بخاری، گیربکس سریع‌تر و وزن کمتر، نسخه GT4 RS بسیار چابک‌تر از GT4 بوده و برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر در ساعت نیازمند تنها ۳.۴ ثانیه زمان است. این رکورد در مقایسه با GT4 نیم ثانیه بهتر بوده و با صفر تا صد ۹۱۱ GT3 برابری می‌کند. حداکثر سرعت GT4 RS هم برابر با ۳۱۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

به موازات ارتقای پیشرانه، در سیستم تعلیق پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS نیز بازنگری‌هایی صورت گرفته و ارتفاع آن حالا به میزان ۳۰ میلیمتر کمتر از کیمن استاندارد است. این تغییرات با هدف بهبود عملکرد در پیست انجام شده‌اند.

از نظر نمای ظاهری GT4 RS تفاوت‌های زیادی با GT4 استاندارد دارد که شاخص‌ترین آنها باله بزرگ عقب است. اسپلیتر حجیم جلو با تیغه‌های کناری، هواکش‌های روی گلگیر جلو، شکاف کاپوت، دیفیوزر قابل تنظیم عقب، ورودی‌های هوای جانبی و شکاف‌های تعبیه شده روی گلگیر عقب از جمله این تفاوت‌ها هستند. به گفته پورشه بهبودهای ایرودینامیکی اعمال شده روی GT4 RS، میزان نیروی رو به پایین را در مقایسه با GT4 استاندارد ۲۵ درصد افزایش داده است.

با توجه به رژیم تجویز شده از سوی پورشه، وزن ۷۱۸ کیمن GT4 RS به ۱۴۶۴ کیلوگرم کاهش یافته که این رقم در مقایسه با وزن GT4 مجهز به گیربکس PDK به میزان ۲۲ کیلوگرم کمتر است. استفاده از گلگیرهای جلو و کاپوت ساخته شده از CFRP، شیشه‌های سبک در عقب و دستگیرهای در پارچه‌ای در داخل کابین از عوامل اصلی در کاهش وزن GT4 RS هستند.

پورشه یک پکیج آپشنال با نام Weissach Package تدارک دیده که در صورت سفارش آن وزن GT4 RS بیش از پیش کاهش می‌یابد. این پکیج برخی قطعات استاندارد را با نمونه‌های فیبرکربنی تعویض می‌کند؛ لوله‌های اگزوز تیتانیومی، روکش Race-Tex برای داشبورد و رینگ‌های منیزمی با تایرهای میشلن پایلوت کاپ اسپرت کاپ ۲ R از دیگر ویژگی‌های این پکیج هستند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS از تابستان پیش رو راهی نمایندگی‌های کمپانی در آمریکا خواهد شد. برای این اتومبیل اسپرت موتور وسط قیمتی برابر با ۱۴۱,۷۰۰ دلار تعیین شده که البته ۱,۳۵۰ دلار دیگر بابت هزینه حمل و تحویل به آن افزوده می‌شود. در بریتانیا هم علاقه‌مندان باید ۱۰۸,۳۷۰ پوند برای این نسخه از ۷۱۸ کیمن کنار بگذارند. ذکر این نکته ضروری است خریداران این خودرو امکان خرید یک ساعت مچی اختصاصی را که توسط پورشه دیزاین طراحی شده، پیدا می‌کنند.

با در نظر گرفتن مشخصات پورشه ۷۱۸ کیمن GT4 RS از یک سو و گرایش صنعت خودرو به سمت برقی شدن از سوی دیگر، دور از انتظار نیست این اتومبیل اسپرت آلمانی به یک مدل کلاسیک در سال‌های آینده تبدیل شود؛ از این رو بعید نیست در سال‌های پیش رو شاهد افزایش قیمت آن باشیم.

گفتنی است پورشه از نسخه Clubsport این خودرو نیز در نمایشگاه لس آنجلس پرده‌برداری کرده است. این نسخه مخصوص پیست بوده و امکان استفاده از آن در خیابان‌های عمومی وجود ندارد. موتور این نسخه ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس نیز همان نمونه هفت سرعته PDK است که بازنگری‌هایی در آن صورت گرفته؛ این نسخه از لحاظ سیستم تعلیق، ایرودینامیک و سیستم ترمز نیز ارتقا یافته و از وزن کمتری برخوردار است. پورشه برای نسخه Clubsport قیمتی برابر با ۲۲۹ هزار دلار تعیین کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 487 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها