زومپی رئیس کارگروه پژوهش و نوآوری نصر تهران: قرار به عضوگیری از مرکز پژوهش‌های ریاست‌جمهوری است - زومپی

رئیس کارگروه پژوهش و نوآوری در کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نصر تهران، با بیان اینکه ارتباط بین دولت و بخش خصوصی در حوزه پژوهش‌ توسط کارگروه ارتباط با سازمان‌ها و دولتِ کمیسیون پژوهش سازمان نصر پیگیری خواهد شد، از برقراری این ارتباط با عضوگیری از مرکز پژوهش‌های ریاست جمهوری خبر داد.

«بهروش حصاری» در توضیح چگونگی ایجاد ارتباط بین سازمان نصر تهران و دولت در حوزه پژوهش و نوآوری گفت: «کارگروه ارتباط با سازمان‌ها و دولت کمیسیون پژوهش، اقدام به هماهنگی‌های لازم برای برقراری ارتباط بین دولت و نصر تهران خواهد کرد.»

تعامل اعضا کارگروه پژوهش نصر و مرکز پژوهش‌های ریاست جمهوری

بعد از تعامل کارگروه ارتباط بین سازمان‌ها و دولت کمیسیون آموزش و پژوهش، سوال این است که راهکار عملیاتی در پی این تلاش چه خواهد بود؟ حصاری در توضیح این موضوع درباره مرحله بعد از هماهنگی گفت: «بعد از انجام هماهنگی‌های لازم بین کارگروه ارتباط با سازمان‌ها و دولت، کمیسیون پژوهش وارد مرحله عضوگیری از مرکز پژوهش‌های ریاست جمهوری خواهد شد.»

بر این اساس به گفته حصاری، یک عضو از مرکز پژوهش‌های ریاست جمهوری وارد کارگروه نصر شده و عضوی از کارگروه پژوهش نصر وارد مرکز پژوهش‌های مجلس می‌شود. در واقع نماینده‌ای از هر طرف در جلسات طرف مقال مدام حضور خواهد داشت.

حصاری در ادامه توضیحات خود درباره شکل گیری این تعامل گفت: «اعضایی که بین این دو بخش جابجا شدند، در جلسات خاصی که منجر به تصمیم‌گیری‌های مهم خواهد شد، حضور دارند و در روند تصمیم‌گیری یا تدوین اسناد و بخشنامه‌ها، تعامل و همکاری می‌کنند.»

به گفته او این روند منجر به آن خواهد شد که اهداف و برنامه‌ها به درستی بازخورد پیدا کنند و طرفین درباره این موضوعات با یکدیگر تعامل سازنده‌ای برقرار کنند.

مرکز پژوهش‌های نصر، راهی برای تعامل عملیاتی

بر اساس اطلاعاتی که پیش از این نیز توسط سازمان نصر تهران منتشر شده و حالا هم حصاری بر آن تاکید دارد، رسالت کارگروه پژوهش و نوآوری ایجاد فضایی برای راه‌اندازی پژوهشگاه نوآوری توسط نصر تهران است.

این موضوع در شرایطی مطرح شده که هرچند نصر تهران در تلاش برای تقویت ارتباط پویا بین بخش خصوصی و دولت است، اما در حال حاضر این تعامل به شکل عملیاتی و اجرایی، پیاده نشده است. از همین رو است که اعضا سازمان نصر تهران بر این باورند که بخش دولتی نسبت به شرکت‌های پژوهشی بخش خصوصی کم‌توجه است.

حصاری نیز با تاکید بر این کم‌توجهی در پاسخ به این پرسش که با وجود این رویه دولت، هدف از تشکیل این کارگروه چیست، گفت: «رسالت کارگروه پژوهش و نوآوری این است که زیرساختی را برای آماده‌سازی مرکز پژوهشگاه نصر در آینده ایجاد کند. این مرکز البته نیازمندی‌های خاص خود را دارد و در انتهای این دوره نتیجه نهایی مشخص خواهد شد.»

او با بیان توضیحاتی درباره چگونگی شکل‌گیری این کارگروه گفت: «ذیل هر کمیسیون یک کارگروه تخصصی برای پیگیری امور پژوهشی همان کمیسیون در راستای مطالعه و پژوهش ایجاد می‌شود. از همین رو هیئت مدیره نصر تهران در این دوره تصمیم گرفت با ادغام همه این کاگروه‌ها ذیل کمیسیون آموزش و پژوهش، کارگروه پژوهش و نوآوری شروع به کار کند.»

به گفته حصاری این کارگروه به سازمان نظام صنفی و همچنین بخش‌های دولتی در حوزه شرکت‌های عضو کمک ویژه‌ای در استفاده هوشمندانه از پژوهش‌ها خواهد کرد.

پروژه‌های پژوهشی در انحصار دانشگاه‌ها

رئیس کارگروه پژوهش و نوآوری با اشاره به اینکه پروژه‌های پژوهشی دولتی و حتی بخش خصوصی بیشتر به دانشگاه‌ها سپرده می‌شوند، گفت: «یکی از اهداف این کارگروه آن است که آرشیوی از شرکت‌های تخصصی با پژوهش‌های محصول محور تهیه شود تا از این شرکت‌ها برای پیشبرد اهداف پژوهشی کلان دولت و در راستای توسعه کشور استفاده شود.»

او با تاکید بر اینکه در روند انتخاب این شرکت‌ها برای قرار گرفتن در لیست شرکت‌های پژوهشی آنچه اهمیت دارد، محصول محور بودن آنهاست، گفت: «در این روند بروزرسانی و هدایت برای استفاده از تکنولوژی های روز مورد توجه است. از همین رو پژوهش‌هایی که صرفا روی کاغذ است دیگر کمک‌کننده نخواهند بود.»

رئیس کارگروه پژوهش و نوآوری با تاکید بر اینکه درباره عملکرد و فعالیت شرکت‌های پژوهشی اطلاع‌رسانی ضعیف است، گفت: «متاسفانه شناختی از شرکت ها به صورت عمومی وجود ندارد و پروژه‌ها بر اساس روابط اغلب به دانشگا‌ها سپرده می‌شوند.»

تلاش برای جذب حمایت مالی برای شرکت‌های حوزه پژوهش

رئیس کارگروه پژوهش و نوآوری سازمان نصر تهران با تاکید بر تلاش درباره حرفه‌ای شدن پژوهش‌ها در همه ابعاد گفت: «شرکت‌های تخصصی باید با نیروهای تخصصی فعال در تعامل باشند. عملکرد تخصصی هم نیازمند ساختار تخصصی و حرفه‌ای درباره هزینه‌ها است.»

این در حالی است که به گفته او سال‌هاست که تعرفه مشخصی درباره امور پژوهشی وجود ندارد و قیمت‌ها در حوزه پژوهش نامشخص است. از همین رو گاهی قیمت‌ها خیلی زیاد است و گاهی خیلی کم. از همین رو ورود به جریان تعرفه‌گذاری حوزه پژوهش برای این کارگروه بسیار مهم است.

حصاری همچنین در ادامه توضیحات خود گفت: «موضوع دیگر جذب حمایت‌های مالی است که به سمت شرکت‌های پژوهشی دارای محصول پیش رود. با هم‌افزایی‌های جذب حمایت، این شرکت‌ها فعالیت گسترده‌تری خواهند داشت و این حوزه خروجی و نتیجه مطلوب‌تری خواهد داشت.»

رئیس کارگروه پژوهش و نوآوری یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های پژوهشی را عدم ورود این شرکت‌ها به روابط بین‌المللی عنوان کرد و گفت: «این ارتباط از آنجایی اهمیت دارد که در نهایت منجر به دستیابی به سهمی از بازار بین‌المللی خواهد شد. این سهم اهمیتی جدی دارد که می‌توان بر آن تمرکز کرد.»

کارگروهی در راستای توسعه زیرساخت‌های پژوهش

کارگروه پژوهش و نوآوری در کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به عنوان بازوی مشورتی و تصمیم‌سازی و تقویت تصمیم‌های دولت در زمینه صنعت و حفظ منافع شرکت‌های عضو سازمان نصر به تازگی تشکیل شده است.

تشکیل این کارگروه در شرایطی است که فعالان بخش خصوصی معتقدند، آن طور که باید در روند تصمیم‌گیری‌هایی همچون تدوین اسناد مرتبط با هوش مصنوعی، صنعت بلاکچین، اینترنت و دیگر موارد مرتبط با تکنولوژی‌های نوآورانه مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

این موضوع البته بنا بر اذعان فعالان بخش خصوصی از آنجایی است که تعامل و همچنین اطلاع رسانی شفافی درباره مسائل مربوطه انجام نشده است. کوتاهی در اطلاع رسانی البته هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی مشهود است.

حالا با راه‌اندازی کارگروه پژوهش و نوآوری در کمیسیون آموزش و پژوهش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران به نظر می‌رسد بعد از این شاهد تعامل و ارتباط بیشتر بین دولت و بخش خصوصی باشیم.

از سویی دیگر رئیس این کارگروه هم اعلام کرده، علاقه‌مندان برای عضویت و مشارکت در کارگروه پژوهش و نوآوری می‌توانند درخواست عضویت خود را با مراجعه به این لینک در سایت نصر تهران اعلام کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 715 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 فوریه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.