زومپی رایحه دیجیتال چیست و نحوه عملکرد آن به چه شکل است؟ - زومپی

فرایند پیشرفت حوزه فناوری در چند دهه اخیر به شکل فزاینده‌ای جلو می‌رود و اگرچه با شروع عصر هوش مصنوعی، تمامی توجه‌ها به چت بات‌هایی مانند: بینگ و یا ChatGPT متمرکز شده، اما یکی دیگر از نوآوری‌های فناوری که از دل داستان‌ها و ایده‌ها رشد کرده، رایحه دیجیتال است که با DST نیز از آن یاد می‌شود.

هدف رایحه دیجیتال، معرفی حس بویایی در زندگی دیجیتالی ما است. از نظر حوزه رایانشی، این حس فراموش شده است، اما فناوری نوپا که امروزه درحال تکامل است به ما وعده داده که می‌تواند آن را تغییر دهد.


رایحه دیجیتال چگونه کار می کند؟

این نکته حائز اهمیت قابل ذکر است که رایحه دیجیتال فناوری ترکیبی است و به سرعت در فروشگاه‌های تحت وب مورد استفاده نخواهد گرفت. بااینحال، اصول و مکانیزم‌های مهم و اساسی پشت رایحه دیجیتال درحال اجرا است و تحقیقات رو به رشد در حال اصلاح این فناوری هستند.

بااینکه این فناوری پیچیده است، اما می‌توان آن را به ۳ بخش تقسیم کرد.

  • ساخت بو و رایحه: این اولین مرحله در پیشبرد این فناوری است و به شکلی است که هویت رایحه انتخاب شده باید مشخص شود و یا هویتی برای رایحه و عطر ساخته شده مشخص شود. این فرایند شامل بکارگیری اجزای ترکیبات شیمیایی برای تقلید رایحه موردنظر است.
  • دیجیتال سازی رایحه: زمانی که رایحه ساخته شد، باید در مرحله بعدی دیجتال سازی شود. این شامل ساخت یک رایحه خاص دیجیتالی است و ترکیب منحصر بفرد داده‌ها، رایحه خاصی را نیز بوجود می‌آورد.
  • تولید دوباره رایحه: در مرحله پایانی به تولید دوباره رایحه می‌رسیم. این مرحله بخشی است که امضای دیجیتالی رمز گشایی می‌شود و رایحه به وسیله دستگاهی که با نام ” ترکیب کننده رایحه” شناخته می‌شود دوباره ساخته می‌شود. این دستگاه‌ها از ترکیب مواد شیمیایی برای تولید دوباره رایحه براساس امضای دیجیتال استفاده می‌کنند.

اگر همچنان در فهم نحوه عملکرد دستگاه ترکیب کننده رایحه به مشکل برخورده‌اید، می‌توانید آن را با چاپگر مقایسه کنید. چاپگر از رنگ‌های مختلف جوهر کارتریج برای تولید رنگ مورد نظر شما استفاده می‌کند. ترکیب کننده رایحه نیز عملکردی مشابه دارد و با استخراج و ترکیب مواد شیمیایی عطر از کارتریج، عطر مورد نظر شما را دوباره تولید می‌کند.

کاربرد فناوری رایحه دیجیتال

رایحه دیجیتال

تاریخ مملو از فناوری‌هایی است که به دلیل کمبود قابلیت کاربردی، کاربرد و یا عدم توجه بی استفاده باقی مانده‌اند. بر روی کاغذ، فهرست کاربردهای رایحه دیجیتال به اندازه‌ای زیاد است که درصد بقای آن در صنعت فروش و یا کسب و کارهای دیجیتالی را افزایش می‌دهد. این فناوری همچنین در تلاش است تاز از معیارهای TAC که برای بقا و سازگاری فناوری در جامعه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد جان سالم بدر ببرد.

کاربردهای رایحه دیجیتال شامل موارد زیر است:

  • تقویت فناوری واقعیت مجازی: در حال حاضر، فناوری واقعیت مجازی درحال تغییر و تحول حوزه سرگرمی است، اما رایحه دیجیتال می‌تواند محیط‌های مجازی را از طریق ابعاد بویایی و اضافه کردن رایحه‌ها جذاب‌تر کند. بوی تند دود سلاح حین مبارزه در جنگ و یا حس روغن و پلاستیک در مسابقات ماشین سواری می‌تواند به شکل غیر قابل باوری تجربه واقعیت مجازی را تغییر دهد.
  • تجارت الکترونیک: مشتریانی که به شکل آنلاین از فروشگاه‌ها خرید می‌کنند، می‌توانند رایحه محصولاتی مانند: عطر و شمع را قبل از خرید حس کنند که این روش لایه جدید و هیجان انگیزی را به تجربه خرید مشتریان اضافه خواهد کرد.
  • کاربردهای درمانی: با تولید رایحه‌های مخصوص، رایحه دیجیتال می‌تواند به درمان بیماری‌هایی مانند: اضطراب و افسردگی کمک کند و تاثیر قابل توجهی را در شیوه‌های درمانی بگذارد.
  • پخت و پز: تصور حس کردن رایحه خوراکی و غذا قبل از خرید آن بی نهایت خشنود کننده و گرسنه کننده است و رایحه دیجیتال می‌تواند تحول بزرگی را در صنعت مهم و گسترده تغذیه ایجاد کند.

چگونه خلاقیت هوش مصنوعی نگرش ما را تغییر می دهد؟

  • شبیه سازی محیط: رایحه دیجیتال می‌تواند برای آموزش افراد در شغل‌های مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان نمونه، بسیاری از آتش نشان‌ها در اولین ماموریت خود با ترس و اضطراب غیر قابل تصوری مواجه هستند، اما رایحه دیجیتال باعث می‌شود تا شخص آمادگی و آشنایی بیشتری با محیط کاری و یا محیط موردنظر خود داشته باشد و اضطراب نیز کاهش یابد.
  • شخصی سازی محیط: همانند دستگاه‌های پخش کننده عطر که در محیط‌های کاری و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید کننده عطرهای دیجیتالی نیز می‌تواند برای ایجاد حس بهتر در محیط و خودمانی‌تر شدن محیط ، عطر و رایحه مورد نظر شما را در محیط پخش کند.

کاربردهای این فناوری به گونه‌‎ای نوآورانه و حیاتی هستند که امکان بقا برای آن را در مقابل معیارهای TAC فراهم می‌کنند و کاربرد‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلفی دارد. علاوه بر این، با رشد و تکامل فناوری رایحه دیجیتال، حوزه‌های مورد استفاده این فناوی نیز به شکل روز افزون گسترش می‌یابد.

آینده رایحه دیجیتال

رایحه دیجیتال

با توضیحات ارائه شده و توجه متخصصان و علاقمندان به فناوری، به نظر می رسد که بوی نوآوری در هوا پخش شده است و بدان معناست که رایحه دیجیتال بمب بعدی فناروی است که دیر یا زود و با تغییرات مثبت و منفی خواهد ترکید.

این فناوری اگرچه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما با پتانسیل بالایی همراه است. علاوه بر این، ملاحظات اخلاقی نیز نباید فراموش شوند بلکه باید در نظر گرفته شوند؛ همانند بسیاری از نگرانی‌های اخلاقی پیرامون هوش مصنوعی. علاوه بر این، احتمالاً مشکلات مالکیت دیجیتال نیز وجود خواهد داشت. به عنوان نمونه، آیا می توانید رایحه عطر مورد علاقه خود را بدون نقض مالکیت دیجیتال دوباره خلق کنید؟

با نگاه به جلو، به نظر می رسد که تسریع رشد توسعه دستگاه و ابزارهای کوچک، ارزان و کاربردی برای بکارگیری رایحه دیجیتال وجود دارد. علاوه بر این، گسترش کتابخانه‌های عطر قابل دیجیتالی‌سازی در گسترش جذب آن عطرها نیز بسیار مهم خواهد بود.

جمع بندی

رایحه دیجیتال هنوز مسیر دور و درازی را همانند سایر حس ها مانند دیدن و شنیدن برای به موفقیت رسیدن نیاز دارد تا به تجربه کاربری تبدیل شود. تنها زمان می تواند به این سوال پاسخ دهد که آیا این فناوری شکست خواهد خورد، یا در آینده باید یکی دیگر از حس های خودرا حین بازی و دیدن فیلم بکار بگیریم.

مطمئناً، فهرست کاربردهای این فناوری به عنوان یک نیروی محرک عمل خواهد کرد، و احتمالا، نسخه های اولیه عرضه شده در بازار استفاده محدودی خواهند داشت، اما این مسیری است که بسیاری از فناوری‌های روزمره با موفقیت آن را طی کرده‌اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : رپورتاژ آگهی تاريخ : 20 سپتامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.