زومپی واکنش رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال به پیشنهاد مصادره استارتاپ‌ها: پلتفرم‌ها به کدامین گناه باید کشته شوند؟ - زومپی

رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در واکنش به اظهارنظرهای مدیرمسئول روزنامه کیهان درباره پلتفرم‌ها گفت بهتر است دولت تصدی‌گری در این حوزه را به بخش خصوصی واگذار کند و رفتار خصمانه با این پلتفرم‌ها را که دستاوردی جز رشد و توسعه نداشته‌اند، کنار بگذارد.

چندی پیش یادداشتی از «حسین شریعتمداری»، مدیرمسئول روزنامه کیهان، منتشر شد. در این یادداشت که با واکنش شدید فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال موجه شد، مطالبی پیرامون تغییر مالکیت استارتاپ‌ها عنوان شده بود. «مجتبی توانگر»، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز ازجمله افرادی بود که نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد. او در نامه‌ای خطاب به شریعتمداری نوشت: «همچنان که با اختراع موتور بخار و موتور برقی، انبوهی از محصولات و خدمات مبتنی بر آن‌ها در طول چند دهه توسعه یافت و فناوری‌های بعدی را وابسته و یا لااقل متأثر از خود کرد، در موضوع فناوری اطلاعات و کاربری روزافزون سکوها و خدمات دیجیتالی نیز این «وابستگی فناورانه» شکل گرفته است. به‌نظر بی‌انصافی است که فقط جنبه‌های نامطلوب این استقبال کم‌نظیر، پررنگ شود و دستاوردهای ارزشمندش نادیده بماند.»

«تصدی‌گری باید به بخش خصوصی واگذار شود»

توانگر معتقد است مدیریت بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی عملکرد بهره‌ورانه‌تری دارد. لذا بهتر است دولت تنها به امور حاکمیتی مانند سیاست‌گذاری و نظارت پرداخته و تصدی‌گری را به بخش خصوصی واگذار کند.

در قسمت دیگری از نامه رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس درباره دستاوردهای پلتفرم‌های دیجیتال در شرایط کنونی کشور آمده است: «دراِزای همه این دستاوردهای ارزشمند، آن‌هم در جایی که امکان ایجاد و توسعه این‌گونه سکوها با امکانات و اعتبارات به‌مراتب بیشتر و فعالیت به‌مراتب ساده‌تر در دیگر نقاط فراهم بوده، به‌جای اینکه آن‌ها را «رفیق» خویش بدانیم، «رقیب» خود نامیدیم و به‌شکلی خصومت‌ورزی کردیم که گویی در برابر ایادی استکبار جهانی ایستاده‌ایم. مگر آن‌ها به‌عنوان یک کسب‌وکار حرفه‌ای چه خطایی کرده‌اند که باید با این‌چنین هجمه‌ای روبه‌رو شوند؟»

توانگر ضمن اشاره به اینکه کسب‌وکارها تاکنون همواره درحال پاسخگویی به نیازمندی‌های نهادهای امنیتی، انتظامی و قضایی و یا دریافت مجوزهای مختلف بوده‌اند، نوشت: «آیا در میان جوامع کوچک و بزرگ کاربران و مصرف‌کنندگان، نارضایتی به‌راه انداخته‌اند و انبوهی از شکایات و اعتراضات را بر حاکمیت تحمیل کرده‌اند؟ آیا موجبات تعطیلی صنایع و اصناف و کسب‌وکارهای سنتی را بدون ارائه جایگزین‌های بهتر به‌بار آورده‌اند؟ به‌راستی به کدامین گناه باید کشته شوند؟»

به گفته این نماینده مجلس، واقعیت تلخی که گریبان‌گیر بخشی از نظام حکمرانی شده است و به‌شکل بسیار ناامیدکننده‌ای نیز پیش می‌رود، عدم درک به‌هنگام پیشرفت‌های نوین و سیاست‌گذاری سامان‌ده و پاسخ‌ده برای آن‌هاست.

اظهارنظرهای کیهان درباره مالکیت استارتاپ‌ها واکنش‌های شدید فعالان اکوسیستم فناوری و همچنین وزارت ارتباطات را به‌دنبال داشت. روز گذشته وزیر ارتباطات با بیان اینکه این اظهارات تنها نظرات شخصی بوده و موردتأیید دولت نیست، گفت نباید آن‌ها را جدی گرفت. انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز در بیانیه‌ای این اظهارات را غیرکارشناسی خواند و یادآور شد که چنین مواردی نتیجه‌ای جز توقف رشد اقتصادی و خروج سرمایه از کشور ندارد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 244 views بار دسته بندی : تکنولوژی تاريخ : 20 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها