زومپی مقایسه شیائومی 13T پرو و گلکسی S23 FE؛ کدام را بخریم؟ - زومپی

مقایسه شیائومی ۱۳T پرو و گلکسی S23 FE؛ کدام را بخریم؟

موبایل

فناوری

یک‌شنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲ – ۱۳:۳۰

مطالعه ۱۹ دقیقه

محمدحسین معیدفر

گلکسی S23 FE یا شیائومی ۱۳T پرو؟ در مقاله‌ی پیش رو، پرچمدارهای اقتصادی و محبوب شیائومی و سامسونگ را در برابر هم قرار می‌دهیم.
تبلیغات

این‌ روزها تب‌وتاب رقابت گوشی‌های قاتل پرچمدار ۲۰۲۳ دو کمپانی مطرح در صنعت گوشی‌های هوشمند یعنی شیائومی و سامسونگ بالا گرفته است. سامسونگ با گلکسی S23 FE و شیائومی با مدل ۱۳T پرو، بازه ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومانی گوشی‌های هوشمند را هدف قرار داده‌اند. هر دو در برهه زمانی کوتاهی از یکدیگر معرفی شدند و همین فاصله زمانی کم باعث شد تا دوباره کاربران نظاره‌گر بازگشت شکوهمندانه‌تر رقابت بسیار حساس و جنجالی گوشی‌های پرچمدار اقتصادی باشند.

هر دو این گوشی‌ها مشتریان خود را در بین طرفدارانشان خواهند داشت اما برای کاربرانی که بین دوراهی انتخاب نماینده سامسونگ و شیائومی باقی مانده‌اند و محاسن و معایب هریک، انتخاب از بین این دو را برای آن‌ها سخت کرده است، قصد داریم دو گوشی را در مقابل هم قرار دهیم و به‌بررسی عمیق‌تر تفاوت‌ها و شباهت‌های آنان بپردازیم. پس اگر بین انتخاب گلکسی S23 FE و شیائومی ۱۳T پرو دودل هستید، تا انتهای این مقاله زومپی را همراهی کنید.

ویدئوی مقایسه گلکسی S23 FE و شیائومی ۱۳T پرو

تماشا در یوتیوب

طراحی، کیفیت ساخت و صفحه‌نمایش

برای شروع ابتدا به موضوع جنجال‌برانگیز طراحی، یعنی حاشیه‌های اطراف نمایشگر می‌پردازیم. موضوعی که باعث شده حساسیت‌ها در مورد طراحی گلکسی S23 FE افزایش پیدا کند و معیار اصلی تفاوت این گوشی با سایر رقبایش از نظر طراحی قرار گیرد؛ حساسیتی که با پس‌رفت نسل جدید از نظر نسبت نمایشگر به بدنه و استفاده از شاسی مشابه گلکسی A54 ایجاد شد. اندازه‌گیری‌ها نشان می‌دهد که نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی S23 FE در مقایسه‌ با شیائومی ۱۳T پرو نیز حدود ۵ درصد کمتر است، یعنی شیائومی ۱۳T پرو حاشیه‌های باریک‌تری دارد.

از نظر کیفیت ساخت هر دو گوشی به بدنه‌ای شیشه‌ای مجهز شده‌اند با این تفاوت که S23 FE از محافظت Gorilla Glass 5 برای مقاومت در برابر ضربات بهره می‌برد، اما شیائومی در این باره سکوت می‌کند. البته ۱۳T Pro نسخه‌ای با رنگ آبی دارد که به‌جای شیشه‌از پوششی چرمی موسوم‌به BioComfort vegan استفاده می‌کند. فریم گوشی جایی است که برتری مطلق ازآن گلکسی S23 FE است، چراکه این گوشی به فریم فلزی و شیائومی ۱۳T به فریم پلاستیکی مجهز شده‌اند.

با وجود بدنه شیشه‌ای مطمئن‌تر و فریم پریمیوم‌تر، پارامتر وزن گوشی ممکن است شما را اندکی از S23 FE ناامید کند، چراکه شیائومی ۱۳T پرو با ۱۰ گرم وزن سبک‌تر (با وجود صفحه‌نمایش بزرگ‌تر) برگ برنده را در دست دارد.

ناگفته نماند که شیائومی ۱۳T پرو اندکی از S23 FE ضخیم‌تر است اما انحنای پشت گوشی باعث شده تا ضخامت آن در مقایسه با همتای کره‌ای‌‌اش کمتر جلوه کند و همچنین حس بهتری را هنگام در دست گرفتن القا کند. شیائومی ۱۳T پرو سرانجام گواهی IP68 برای مقاومت در برابر آب را دریافت کرده است و اکنون هر دو گوشی از این‌ نظر در جایگاه برابری قرار می‌گیرند.

هر دو گوشی از صفحه‌نمایش OLED بهره می‌برند، با این تفاوت که نمایشگر شیائومی ۱۳T پرو ۰٫۲۶ اینچ بزرگ‌تر بوده و به‌لطف وضوح بالاتر، ۱۰ درصد تراکم پیکسلی بیشتری دارد. همچنین نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی تطبیق‌پذیر صفحه‌نمایش از دیگر برتری‌های گوشی چینی‌ها در برابر S23 FE محسوب می‌شود.

از نظر کیفی و دقت نمایش رنگ، عملکرد هر دو دستگاه قابل قبول به‌دست می‌آید؛ البته روشنایی صفحه‌نمایش ۱۳T پرو زیر نور آفتاب ۳۰۰ نیت بیشتر است و به‌ بیش از ۱۶۰۰ نیت می‌رسد. همچنین به‌واسطه‌ی فناوری FRC رنگ‌ها را اندکی دقیق‌تر و با عمق بیشتر (عمق رنگ ۱۲ بیتی با امکان نمایش ۶۸ میلیارد رنگ) نمایش می‌دهد.

در پایان هم بد نیست نگاهی به ماژول دوربین دو گوشی داشته باشیم. جایی که سامسونگ سعی می‌کند که تا حد امکان از بیرون‌زدگی مجموعه دوربین‌ها به‌صورت ماژول یک‌تکه دوری کرده و به‌صورت جزیره‌ای به حفظ سادگی ظاهر پشتی گوشی کمک کند؛ اما شیائومی همانند قبل، مجموعه‌ی دوربین‌ها را روی یک ماژول نسبتاً بزرگ سوار کرده است که تا حدی ارگونومی و توزیع وزن گوشی و در نتیجه، نگه‌داشتن آن در دست را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. شیائومی ۱۳T در رنگ‌های مشکی، سبز و آبی و S23 FE در رنگ‌های خاکستری، سفید، بنفش، سبز، آبی و نارنجی تولید می‌شود.

سخت‌افزار، عملکرد و باتری

رقابت نماینده سامسونگ و شیائومی در بخش عملکرد تنگاتنگ‌تر می‌شود. گلکسی S23 FE با تراشه‌ی Exynos 2200 و شیائومی ۱۳T پرو با تراشه Mediatek Dimensity 9200 Plus که هردو تراشه‌هایی با فرایند ساخت چهار نانومتری هستند، وظیفه‌ی امور محاسباتی و گرافیکی این دو دستگاه را برعهده دارند.

درحالی‌که انتظار می‌رود تراشه Dimensity 9200 Plus با هسته‌های پیشرفته‌تر در کلاسترهایی با چینش هسته‌های مشابه با Exynos 2200 عملکرد بهتری از خود نشان دهد، اما ثبت اختلاف ۲۵ و ۱۰ درصدی در پردازش‌های تک رشته‌ای و چند رشته‌ای بنچمارک‌های زومپی خلاف این موضوع را نشان می‌دهند. اما تفاوت‌ها تنها به قدرت خام پردازشی ختم نمی‌شود و در زمینه‌ی عملکرد گرافیکی و همچنین استفاده‌ی روزمره، برتری با شیائومی ۱۳T پرو است.

شیائومی ۱۳T پرو باوجود اینکه امتیاز کمتری را نسبت‌ به S23 FE در پردازش‌های محاسباتی GPU ثبت می‌کند اما در شبیه‌ساز بازی GFXBench تا ۳۰ درصد سریع‌تر از رقیبش ظاهر می‌شود. این برتری در آزمون استرس نیز نمود پیدا می‌کند و شیائومی ۱۳T پرو این آزمون را با پایداری ۸۱ درصد و همچنین برتری ۷۵ درصدی نسبت‌ به گلکسی S23 FE پشت سر می‌گذارد.

درواقع رفتار تراشه صرف‌نظر از مکانیزم سیستم خنک‌کننده متمرکز بر حفظ عملکرد اولیه در پردازش‌های طولانی مدت بوده و از جهت حفظ تعادل بین کنترل حرارت و ارائه حداکثر توان پردازشی روی لبه‌ی یک تیغ حرکت می‌کند. درحالی‌که تراشه S23 FE سازوکاری محافظه‌کارانه‌تر داشته و با کاستن توان پردازشی به میزان ۴۰ درصد ظرف مدتی کوتاه به‌ضعف خود از نظر بهینگی اعتراف می‌کند.

از دیگر برتری‌های شیائومی ۱۳T پرو از نظر سخت‌افزاری می‌توان به استفاده از فضای ذخیره‌سازی UFS 4.0 اشاره کرد که تا بیش‌ از دو برابر سریع‌تر نسبت‌ به نمونه UFS 3.1 به‌کاررفته در گلکسی S23 FE عمل می‌کند. ضمن اینکه برای خرید شیائومی ۱۳T پرو حق انتخاب بیشتری از نظر ظرفیت فضای ذخیره‌سازی از بین ۲۵۶، ۵۱۲ گیگابایت و حتی یک ترابایت و همچنین حافظه رم وجود دارد. ظرفیت رم در تمامی نسخه‌ی S23 FE به هشت گیگابایت محدود است، درحالی‌که نسخه‌ی پایه شیائومی ۱۳T Pro با حداقل ۱۲ گیگابایت رم به‌دست مشتری می‌رسد و می‌توان نمونه‌ی ۱۶ گیگابایت رم را نیز سفارش داد.

گلکسی S23 FE و شیائومی ۱۳T پرو به‌ترتیب از باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ و ۵۰۰۰ میلی آمپرساعت بهره می‌برند. با وجود ۵۰۰ میلی‌آمپر ظرفیت باتری بیشتر، ۱۳T پرو یک‌ساعت و نیم بیشتر از گلکسی S23 FE در استفاده روزمره دوام می‌آورد که تفاوت آن در استفاده‌های سنگین‌تر که شارژدهی گوشی کمتر می‌شود، چندان فاحش نیست. بااین‌حال آداپتور ۱۲۰ واتی درون جعبه و زمان صفر تا صددرصد شارژ زیر سی دقیقه‌ای ۱۳T Pro، گلکسی S23 FE را در جایگاه پایین‌تری در مقایسه با این گوشی قرار می‌دهد و تنها برتری گلکسی S23 FE در زمینه‌ی باتری را به داشتن امکان شارژ بی‌سیم تنزل می‌دهد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

گلکسی S23 FE و شیائومی ۱۳T پرو هر دو به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۳ روانه‌ی بازار شده‌اند و هم‌اکنون شیائومی نیز با وعده‌ی چهارسال به‌روزرسانی اندروید، یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های خود در بخش نرم‌افزار را که شاید باعث تردید بسیاری از کاربران در خرید این سری از گوشی‌ها می‌شد، برطرف کرده و از این نظر درحال‌حاضر نمی‌توان به چینی‌ها خرده‌ای گرفت.

اما از نظر تجربه و رابط کاربری، تفاوت‌هایی که از گذشته بین دو رابط کاربری پرطرفدار MIUI و One UI وجود داشت، همچنان ملموس هستند و بسیاری از آن‌ها از جمله المان‌های بصری، انیمیشن‌ها و امکانات نرم‌افزاری از مواردی هستند که کاربر با توجه‌ به سلیقه و نیاز خود باید در مورد انتخاب از میان آن‌ها تصمیم بگیرد؛ برای همین توصیه می‌کنیم که بیشتر در مورد تفاوت رابط کاربری سامسونگ و شیائومی و اندروید خالص مطالعه کنید.

دوربین

هر دو گوشی گلکسی S23 FE و شیائومی ۱۳T پرو از ترکیب دوربین سه‌گانه (واید + اولتراواید + تله‌فوتو) استفاده می‌کنند. روی کاغذ می‌توان به‌تفاوت‌هایی از مشخصات دوربین‌های آن‌ها پی برد. دوربین واید هر دو گوشی ۵۰ مگاپیکسلی است اما حسگر به‌کاررفته در شیائومی ۱۳T پرو حدود ۵۰ درصد بزرگ‌تر است که انتظارات ما را از عکاسی این گوشی در نور کم بسیار بالاتر خواهد برد. حسگر واید دوربین هر دوگوشی در پس لنزی با فاصله کانونی ۲۴ میلی‌متری و گشودگی f/1.8 و f/1.9 قرار دارند.

حسگر دوربین ته‌فوتو گلکسی S23 FE با وضوح ۸ مگاپیکسلی، با هدایت نور از لنزی با فاصله کانونی ۷۵ میلی‌متر بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری نسبت‌ به دوربین واید را ارائه می‌دهد، این در حالی‌ است که شیائومی ۱۳T پرو از یک سنسور بزرگتر ۵۰ مگاپیکسلی که فیلتررنگی آن با ترکیب چهار پیکسل مجاور نرخ جذب نور بیشتر و وضوح بالاتری نسبت‌ به حسگر تله‌فوتو گلکسی S23 FE دارد، برای ثبت تصاویر تله‌فوتو استفاده می‌کند، اما این سنسور در پس یک لنز ۵۰ میلی‌متری با f/1.9 قرار دارد که حدود دوبرابر بزرگ‌نمایی اپتیکال نسبت‌ به دوربین واید را ارائه می‌دهد و همچنین فاقد لرزشگیر اپتیکال است.

دوربین اولتراواید هر دو گوشی ۱۲ مگاپیکسلی است و هر دو از سنسور و لنز با ابعاد و گشودگی یکسان و فاصله کانونی و میدان دید برابر بهره می‌برند. در نهایت گلکسی S23 FE و شیائومی ۱۳T پرو به‌ترتیب از حسگرهای ۱۰ و ۲۰ مگاپیکسلی برای ثبت تصاویر سلفی بهره می‌برند.

عکس‌های گرفته‌شده با دوربین واید گوشی S23 FE از نظر گستره دینامیکی در وضعیت قابل قبول‌تری نسبت‌ به شیائومی ۱۳T پرو قرار می‌گیرند و کنتراست بهتری نیز دارند، همچنین رنگ‌ها در گلکسی S23 FE به‌شکل واقع‌گرایانه‌تری ثبت شده‌اند. این در حالی‌ است که تناژ رنگ‌ها در شیائومی ۱۳T اندکی به قرمزی تمایل دارد و همین موضوع باعث شده تا کم‌روح‌تر به‌نظر بیایند.

دوربین واید هر دو گوشی گلکسی S23 FE و شیائومی ۱۳T پرو عملکرد قابل قبول و نزدیک به یکدیگری از نظر ثبت جزئیات به‌نمایش می‌گذارند، بااین‌حال در برخی از سناریوها و برای حفظ جزئیات نقاط کم‌نور شاهد رخنه‌ی نویز در تصاویر گلکسی S23 FE هستیم.

در دوربین تله‌فوتو، با وجود حسگر بزرگ‌تر و وضوح بیشتر در شیائومی ۱۳T پرو، از نظر نوری، کنتراست و گستره دینامیکی شاهد بهتر بودن شرایط مذکور نسبت‌ به گلکسی S23 FE نیستیم. در تصاویر ثبت‌شده با ۱۳T پرو نیز کماکان تمایل به قرمزی در تصاویر دیده می‌شود.

با توجه‌ به اینکه بزرگ‌نمایی دوربین تله فوتوی دو گوشی با یکدیگر تفاوت دارد، عملکرد بهتر S23 FE در بزرگنمایی‌های سه‌برابری و بالاتر قابل کتمان نیست، اما نکته‌ی جالب اینجا است که تصاویر گرفته‌شده با دوربین اصلی گلکسی S23 FE با بزرگنمایی دوبرابری دیجیتال، صرف‌نظر از دلچسب‌بودن از نظر کنتراست و رنگ، جزئیات را نیز عالی و درخور مقایسه با دوربین تله‌فوتوی شیائومی ۱۳T پرو ثبت کرده است.

عکس‌ها در دوربین اولتراواید شیائومی ۱۳T پرو از نظر رنگ و گستره دینامیکی در وضعیت مشابهی با دوربین‌های دیگر خود به سر می‌برد، از این‌ جهت نتایج در قیاس با تصاویر اولتراواید گلکسی S23 تعریفی ندارد، علی‌الخصوص می‌بینیم که نقاط تاریک به هیچ تعادل نوری با نقاط روشن نرسیده‌اند. بااین‌حال سطح جزئیات تصاویر ۱۳T پرو از S23 FE بالاتر و بهتر است.

دوربین واید شیائومی ۱۳T Pro در شرایط نوری چالش برانگیز می‌تواند جزئیات بیشتری را از دل تصاویر بیرون بکشد (البته ورق درمورد تصاویر اولتراواید برمی‌گردد) اما کنتراست عکس‌ها به‌طرز کنترل‌نشده‌ای بالا است و همین موضوع باعث شده تا بسیاری نواحی تاریک عکس از بین بروند.

چنین شرایطی در مورد دوربین تله‌فوتوی ۱۳T Pro نیز حاکم است و گلکسی S23 FE با وجود برش دوبرابری روی دوربین اصلی، توانسته نتیجه‌ی بهتری را نسبت‌ به تله‌فوتوی شیائومی ۱۳T پرو کسب کند، البته اگر از دقت رنگ‌های ثبت‌شده توسط دوربین S23 FE صرف‌نظر کنیم. به‌عبارتی می‌توان گفت اگر چنین مشکلی در رابطه با دوربین شیائومی ۱۳T پرو وجود نداشت، نتایج بهتری را از این گوشی شاهد بودیم.

دوربین سلفی هر دوگوشی عملکرد خوب و مشابهی را از نظر گستره دینامیکی و ثبت رنگ‌ها را به‌نمایش می‌گذارند. بااین‌حال تأثیر استفاده از سنسور باکیفیت‌تر را در تصاویر سلفی شیائومی ۱۳T پرو و وضوح بیشتر آن‌ها می‌بینیم.

جمع‌بندی

پرچمداران اقتصادی ۲۰۲۳ سامسونگ و شیائومی هرکدام در بخش‌های خاصی نسبت‌ به یکدیگر برتری پیدا می‌کنند و این اتفاق تصمیم‌گیری برای خرید این گوشی‌ها را به‌سمتی می‌برد که در نهایت انتظارات کاربر از گوشی برای انتخاب نهایی تعیین‌کننده باشد. اما در مجموع می‌توان گفت که شیائومی ۱۳T پرو برای افرادی که عملکرد بهتری را از سخت‌افزار گوشی (به‌خصوص برای بازی) انتظار دارند، توصیه می‌شود.

نکته‌ی دیگر آنکه شاید بتوان بررسی پیشرفت‌های نسلی هر دو گوشی را به‌عنوان راهکاری برای انتخاب معقولانه‌تر از بین این دو در نظر گرفت. شیائومی ۱۳T پرو اکنون ارزش خرید بسیار بالاتری نسبت‌ به نسل‌های پیشینش دارد و دو کمبود بزرگ یعنی فقدان استاندارد IP68 و پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاه مدت را در نسل جدید برطرف کرده است.

ضمن اینکه برای افرادی که به ظاهر گوشی و ارزش افزوده‌‌ای که بابت هزینه‌ی گوشی به‌دست می‌آورند، اهمیت می‌دهند، شیائومی ۱۳T پرو می‌تواند انتخاب جذابی باشد. در سوی دیگر، گلکسی S23 FE پیشرفت چشمگیری را نسبت‌ به قبل تجربه نمی‌کند و از طرفی به‌دلیل برخی تغییرات ظاهری که به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیامده، با انتقادهای بسیاری مواجه شده است اما در هرصورت این گوشی با مجموعه‌ی دوربین کارآمدترش می‌تواند برای افرادی که به دنبال عکاسی با گوشی هوشمند هستند، انتخاب بهتر یا شاید بهترین انتخاب تا بازه‌ی ۲۵ میلیون تومان باشد.

نظر شما کاربران زومپی درباره‌ی این دو گوشی چیست؟ به‌نظر شما کدام گوشی ارزش خرید بیشتری دارد و چه دلیلی برای انتخاب خود می‌بینید؟

تبلیغات

داغ‌ترین مطالب روز
به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 117 views بار دسته بندی : تکنولوژی تاريخ : 12 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.