زومپی کیا EV9 معرفی شد؛ یک شاسی‌بلند برقی کانسپت با طراحی عجیب و غریب - زومپی

کیا طبق وعده قبلی خود از یک کانسپت برقی جدید با نام EV9 در نمایشگاه خودروی لس آنجلس رونمایی کرد. این کانسپت که در کلاس شاسی‌بلندهای فول سایز قرار می‌گیرد، بدنه مکعبی‎‌شکلی داشته و فضای داخلی گسترده‌ای را ارائه می‌کند. مثل دیگر مدل‌های برقی هیوندای-کیا، EV9 نیز بر اساس پلتفرم اختصاصی E-GMP ساخته شده و با یک بار شارژ می‌تواند تا ۳۰۰ مایل یا ۴۸۲ کیلومتر را طی کند.

کانسپت کیا EV9 در حقیقت پیش‌نمایشی است از یک مدل تولیدی در سال‌های پیش رو و می‌توان آن را برادر الکتریکی تلوراید دانست. این شاسی‌بلند درشت‌اندام تصویری کلی از فلسفه طراحی جدید کمپانی را نیز مجسم می‌کند.

درباره مشخصات فنی کیا EV9 جزئیات چندانی منتشر نشده، ولی همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، با شارژ کامل این خودرو می‌تواند تا ۳۰۰ مایل یا ۴۸۲ کیلومتر را پشت سر بگذارد. همچنین به گفته کیا این کانسپت از فناوری شارژ سریع پشتیبانی می‌کند و باتری آن در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه از ده درصد به ۸۰ درصد می‌رسد.

از آنجایی که پلتفرم E-GMP با قوای محرکه تک و دو دیفرانسیل سازگاری دارد، پیش‌بینی می‌شود مدل تولید انبوه EV9 در هر دو نسخه قابل انتخاب باشد.

با ۴۹۳۰ میلیمتر طول، ۲۰۵۵ میلیمتر عرض، ۱۷۹۰ ارتفاع و فاصله محوری ۳۱۰۰ میلیمتر، EV9 یک شاسی‌بلند بزرگ است. البته در مقایسه با تلوراید، این مفهومی ۷۰ میلیمتر طول کمتری دارد، اما در عوض عرضش ۶۵ میلیمتر و فاصله محوری آن ۲۰۰ میلیمتر بیشتر است.

در نگاه نخست به EV9 زوایای تیز بدنه و فرم مکعبی‌شکل اتاق بیش از هر چیز دیگر جلب توجه می‌کند. با وجود چنین ساختاری، برخی قسمت‌ها متورم طراحی شده و ساختاری بیرون‌زده از اتاق دارند که گلگیرها جزو آنها هستند. بطور کلی باید گفت سبک طراحی این مفهومی مطابق با سلیقه هر شخص نیست و ممکن است شمار منتقدان زیاد باشد!

کیا می‌گوید فرم بدنه EV9 با در نظر گرفتن مفاهیمی چون حس ماجراجویی، رفتن به سفر و تفریح و خوش‌گذرانی شکل داده شده و بازتاب نوینی است از فلسفه طراحی «اتحاد تضادها». با آنکه نسبت‌های کلی، ساختار درها و فضای داخلی این خودرو همانند مفهومی هیوندای Seven است، ولی از نظر جزئیات این دو تفاوت‌های فراوانی با هم دارند.

واضح و روشن است که در نسخه تولید انبوه EV9 طراحی ظاهری متحمل تغییرات زیادی شده و بسیاری از المان‌ها حذف خواهند شد

در نمای روبرو جلوپنجره موسوم به پوزه ببر حالا ساختاری دیجیتال پیدا کرده و LEDهای فراوانی در اطراف آن به چشم می‌خورد. این چراغ‌ها برای خوشامدگویی و نمایش پیام‌های خاص می‌توانند کاربرد داشته باشند. در دو طرف نیز چراغ‌های روشنایی در روز قرار دارند که به خاطر طراحی خاص، EV9 را با ابهت و با صلابت نشان می‌دهند.

روی کاپوت EV9 پنلی خورشیدی نصب شده که وظیفه آن شارژ باتری در طول روز است. این پنل البته چندان گسترده نیست و اعلام نشده که تا چه حد انرژی جذب می‌کند. ایده کیا در نصب این پنل اصلا جدید نبوده و پیشتر چند خودروساز بزرگ مشابه آن را در محصولات خود معرفی کرده‌اند.

ریل‌های سقفی جمع‌شونده از دیگر ویژگی‌های ظاهری جالب EV9 است. این ریل‌ها با فشار یک دکمه باز یا بسته می‌شوند و نقشی کلیدی در بهبود ایرودینامیک خودرو دارند. در این خودرو خبری از آینه‌های جانبی رایج نیست و دوربین‌ها تصاویر نمای عقب و کنار را در اختیار راننده قرار می‌دهند.

مثل کانسپت هیوندای SEVEN در EV9 نیز درها خلاف جهت هم باز می‌شوند، ضمن اینکه ستون B در آن حذف شده است.

در نمای عقب با فرمی ساده اما حجم‌پردازی‌شده روبرو هستیم. درب صندوق این مفهومی حالتی کاملا پف کرده دارد و سپر نیز از اتاق بیرون‌زده است. با وجود این‌ها، شاید از دید برخی شکل چراغ‌ها، عجیب‌ترین یا خاص‌ترین ویژگی EV9 در نمای عقب باشد.

کیا کابین EV9 را با واژه تبدیل‌پذیر توصیف کرده و می‌گوید اجزای موجود با فاکتورهایی مثل طبیعت، جابجایی و در عین حال سکون همخوانی دارند. اما به عبارت ساده‌تر کابین این مفهومی را باید به یک اتاق نشیمن لوکس تشبیه کرد که در آن همه چیز از مواد دوستدار محیط زیست و پایدار ساخته شده است.

بی‌شک نمایشگر ۲۷ اینچی عریض یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های EV9 در داخل کابین است. فرمان این کانسپت طراحی کاملا متفاوتی دارد و فیلم‌های علمی تخیلی را در ذهن تداعی می‌کند.

هنگام حرکت، صندلی‌های EV9 آرایشی مشابه با خودروهای رایج کنونی دارند. اما در حالت توقف یا آنچه که کیا از آن با عنوان Pause Mode یاد می‌کند، صندلی‌ها جلو به سمت عقب می‌چرخند تا امکان گفتگوی رو در رو برای سرنشینان این ردیف و ردیف سوم فراهم شود. در این حالت صندلی‌های ردیف دوم تا شده و ساختاری مشابه با یک میز پیدا می‌کنند.

به غیر از Pause Mode کیا یک حالت دیگر برای مواقعی که خودرو متوقف شده، تعریف کرده است. این حالت Enjoy Mode نام دارد و با فعال شدن آن صندلی‌های ردیف سوم به سمت عقب چرخیده و درب پنجم باز می‌شود. به گفته کیا در این حالت سرنشینان می‌توانند حسی مانند آمفی‌تئاتر را تجربه کرده و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرند.

تمرکز کیا روی بحث پایداری و سازگاری با محیط زیست، به خوبی در داخل کابین نمایان است. این شرکت در طراحی قسمت‌های مختلف از مفهومی به نام «عنصر آب» الهام گرفته است که عصاره آن را رنگ‌های مرتبط با آرامش و حالات روحی مناسب تشکیل می‌دهند. کفی‌های به کار رفته در این خودرو از مواد بازیافتی هستند و روکش برخی قسمت‌ها نیز جنسی از بطری‌های پلاستیکی و پشم بازیافتی دارند. چرم موجود در کابین هم از نوع گیاهی است.

کریم حبیب معاون ارشد و مدیر مرکز طراحی کیا که سابقه حضور در کمپانی ب‌ام‌و را در کارنامه دارد، درباره EV9 گفته این خودرو گام بزرگ دیگری در مسیری است که از ابتدای سال آغاز شده؛ وی این شاسی‌بلند مفهومی را ترکیبی از پیشرانه سبز، طراحی بیرونی بسیار پیشرفته، آخرین تکنولوژی‌ها و فضای داخلی گسترده آمیخته با مواد پایدار توصیف کرده است.

شاسی‌بلند مفهومی کره‌ای‌ها پیش‌نمایشی از یک مدل تولیدی محسوب می‌شود و قطعا در آینده نزدیک شاهد عرضه انبوه آن خواهیم بود. البته همانگونه که در لابلای مطلب اشاره کردیم، مدل نهایی تفاوت‌های زیادی با این نسخه مفهومی پیدا کرده و با چهره جا افتاده‌تری وارد بازار خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود مثل هیوندای آیونیک ۷، کیا EV9 نیز به عنوان خودرویی با مدل ۲۰۲۴ وارد بازار شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 462 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها