زومپی پژوهشی از افزایش خطر ابتلا به نوعی از سرطان ریه با بیشتر شدن آلودگی هوا خبر می‌دهد - زومپی

تیمی بین‌المللی از محققان رابطه‌ای بین افزایش آلودگی هوا و افزایش ابتلا به آدنوکارسینوم ریه (نوعی سرطان ریه) پیدا کردند. در همین مطالعه، این تیم نتیجه گرفت که با کاهش مصرف تنباکو در سراسر جهان، افراد کمتری به کارسینوم سلول سنگفرشی ریه مبتلا شدند.

آدنوکارسینوم ریه نوعی سرطان ریه متداول است که عوامل ژنتیکی، محیطی و سبک زندگی فردی در ایجاد آن نقش موثری ایفا می‌کنند. در حالی که ابتلا به کارسینوم سلول سنگفرشی ریه بیشتر به پیش‌زمینه‌ فرد در مصرف دخانیات بستگی دارد.

این مطالعه نشان داد که افزایش ۰.۱ میکروگرم بر مترمکعب دوده در اتمسفر زمین، ابتلا به آدنوکارسینوم ریه را تا ۱۲ درصد در جهان افزایش داده است. دوده کربن آلاینده‌ای است که در گروه ذرات زیر PM2.5 دسته‌بندی می‌شود و در بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ میلادی حدودا ۳.۶ میکروگرم بر مترمکعب در سراسر جهان افزایش یافته است.

در همین سال‌ها، کاهش ۰.۲۶ درصدی مصرف دخانیات در دنیا منجر به کاهش ۶ درصدی ابتلا به سنگفرشی شدن ریه شد. سرطان ریه در سال ۲۰۲۰ میلادی جان ۱.۸ میلیون نفر در تمام دنیا را گرفت و مدت‌هاست که دلیل اصلی ابتلا به سرطان در جهان محسوب می‌شود.

رابطه بین سرطان ریه و دوده کربن با جنسیت افراد و قاره‌ای که در آن زندگی می‌کنند هم تغییر می‌کند. به طور کلی، افزایش ۰.۱ میکروگرم بر مترمکعب کربن در سال باعث افزایش ۱۴ درصدی ابتلا به آدنوکارسینوم در زنان و افزایش ۹ درصدی این بیماری در مردان شد. همین مقدار افزایش دوده در سال باعث ۱۴ درصد افزایش ابتلا به سنگفرشی شدن ریه در زنان شد، به طوری که در مردان به ۸ درصد افزایش ابتلا منجر شد.

به علاوه، همین مقدار افزایش دوده سالانه در آمریکای شمالی ۱۰ درصد ابتلا به آدنوکارسینوم را افزایش داد، در حالی که در اروپا این مقدار را تا هفت درصد بیشتر کرد. این داده‌ها به طور کلی نشان می‌دهند که کاهش ابتلا به سنگفرشی شدن ریه در مردان بیشتر بوده و چنین اتفاقی همزمان با کاهش مصرف دخانیات در سراسر دنیا روی داده است.

با وجود کاهش مصرف تنباکو در جهان، تعداد زنانی که در آمریکای شمالی، آسیا و اقیانوسیه سیگار یا سایر دخانیات را مصرف می‌کنند تا یک درصد افزایش یافت و همین باعث افزایش ۱۲ درصدی ابتلای آن‌ها به سنگفرشی شدن ریه شد.

سیگار کشیدن

با این حال، با وجود اینکه درصد افراد سیگاری در دنیا کاهش پیدا کرده، در بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۲ میلادی جمعیت جهان به مقدار قابل توجهی افزایش پیدا کرده است و همین باعث می‌شود تا تعداد افراد سیگاری هم بیشتر شود. در همین راستا، تعداد زنانی که سیگار می‌کشند تا هفت درصد افزایش داشته است.

با افزایش آلاینده‌هایی مثل دوده و سولفات در آسیا، ابتلا به آدنوکارسینوم ریه در اینجا بسیار بیشتر از قاره‌های دیگر، یعنی سالانه ۲۴ درصد افزایش پیدا کرده است. کشورهای ژاپن با افزایش سالانه ۳۸ درصد و کره جنوبی با سالانه ۳۷ درصد در صدر این جدول مرگبار قرار دارند.

محققان میزان آلاینده‌ها را در این قاره محاسبه کردند و متوجه شدند که دوده کربن سالانه ۱۱.۹ میکروگرم بر مترمکعب و سولفات ۳۵.۴ میکروگرم بر مترمکعب در هر سال افزایش پیدا کرده است و کره جنوبی بیشترین میزان افزایش را در بین کشورهای آسیایی داشته است.

استفاده از سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی یا حمل و نقل سال‌هاست که به عنوان منبع تولید ذرات آلاینده در شهرها شناخته می‌شود و حتی با تولید کربن دی‌اکسید آثار تغییرات اقلیمی را تشدید می‌کند. نتایج این تحقیق اخطارهای لازم را به ما داد و حالا باید برای کنترل بهتر این آلودگی دست بجنبانیم.

آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی دو خطر زیست‌محیطی بزرگ برای سلامت انسان‌ها هستند. نتایج این تحقیق می‌تواند به سیاستگذاری‌ها برای کنترل آلودگی هوا در تمام قاره‌ها کمک کند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر از این شرایط نجات پیدا کنیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 499 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 29 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها