زومپی هر آنچه باید در مورد رابط کاربری MIUI شیائومی بدانید - زومپی

آیا می‌دانید MIUI، پوسته اندروید اختصاصی شیائومی، چه زمانی توسعه یافته است. جدیدترین نسخه آن چه نسخه‌ای است؟ ویژگی‌های مهم اختصاصی آن چیست و چگونه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید؟ در ادامه به تمام سؤالات پاسخ خواهیم داد و هر آنچه را که باید در مورد MIUI بدانید، بیان می‌کنیم.

شیائومی در حال تبدیل شدن به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی‌ در جهان است. تحریم‌های آمریکا باعث شده دیگر رقیب اصلی چینی شیائومی یعنی هواوی، تقریباً از میدان رقابت خارج شود؛ این اتفاق باعث شده شیائومی تقریباً به تنها برند چینی شناخته در بازار موبایل تبدیل شود (البته گوشی‌های وان پلاس هم طرفدران زیادی در سراسر جهان دارند). این برند توانسته اپل را پشت سر گذارد و به دومین تولیدکننده گوشی در جهان تبدیل شود.

 MIUI رابط کاربری یا به عبارت دیگر پوسته اندروید اختصاصی گوشی‌های شیائومی محسوب می‌شود و این رابط کاربری اکنون بیش از همیشه محبوب شده است.

چه به‌تازگی با گوشی‌های شیائومی و برندهای زیرمجموعه آن آشنا شده باشید و یکی از این گوشی‌ها را خریده باشید و چه مدت زیادی است که از گوشی‌های شیائومی و رابط کاربری MIUI استفاده می‌کنید، احتمالاً سؤالاتی در مورد این رابط کاربری در ذهن دارید. در این مطلب هر آنچه را که باید در مورد MIUI بدانید، بیان می‌کنیم و چنانچه سؤالی در مورد این رابط کاربری داشته باشید، احتمالا با خواندن این مطلب به پاسخ آن می‌رسید.

MIUI در یک نگاه

MIUI

هر یک از سازندگان گوشی‌های اندرویدی در گوشی‌های خود از رابط کاربری یا پوسته اندروید اختصاصی خود استفاده می‌کنند؛ به‌عنوان‌مثال پوسته اختصاصی گوشی‌های اندرویدی سامسونگ One UI، گوشی‌های اوپو Color OS و گوشی‌های هواوی EMUI است. پوسته اندروید اختصاصی گوشی‌های شیائومی کمی با اندروید خام (اندروید پایه) تفاوت دارد. MIUI در مقایسه با اندروید خام به میزان بیشتری رنگارنگ‌تر، کارتونی‌تر و جذاب‌تر است.

شیائومی در طراحی نخستین نسخه MIUI به‌شدت از طراحی iOS تقلید کرد که انتقادات زیادی را به دنبال داشت و باعث تخریب این برند شد؛ اما با گذشت زمان از تقلید فاصله گرفت و پوسته اندروید اختصاصی خود را تقریباً کمی منحصربه‌فرد کرد. در ادامه در مورد این موضوع توضیح خواهیم داد. یکی از موضوعات بسیار جنجال‌برانگیز که باعث شده انتقادات زیادی در مورد شیائومی مطرح شود، وابستگی زیاد MIUI به تبلیغات است.

 شیائومی  این موضوع را مطرح کرده که این شرکت در ابتدا تنها یک شرکت نرم‌افزاری بوده و و پس از گذشت مدتی از تآسیس خود به‌تدریج وارد حوزه سخت‌افزار نیز شده است. یکی از اهداف نمایش تبلیغات در بخش‌های مختلف MIUI کاهش قیمت گوشی‌های شیائومی و برندهای زیرمجموعه آن است؛ البته چنین موضوع ساده‌ای و سایر انتقادات نسبتاً بی‌اهمیت مانع پیشرفت شیائومی نشده است و اکنون این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات الکترونیکی در سراسر جهان محسوب می‌شود. طراحی و ایجاد MIUI هم در دست‌یابی شیائومی به چنین موفقیت ارزنده‌ای نقش بسیار مهمی داشته است.

همان‌طور که قبلاً گفتیم شیائومی برندهای زیرمجموعه دیگری نیز دارد که شامل بلک شارک، ردمی و پوکو می‌شود.

جدیدترین نسخه MIUI

متأسفانه شیائومی در زمینه ارائه سریع آپدیت‌های نرم‌افزاری وارائه نسخه‌های پایدار و بدون مشکل و باگ؛ چندان خوب عمل نمی‌کند و نسخه‌های جدید اندروید و رابط کاربری شیائومی برای گوشی‌های قدیمی این برند عرضه نمی‌شود؛ البته عملکرد شیائومی در این زمینه در سال‌های اخیر تا حدودی بهتر شده است؛ اما اگر دریافت سریع و مکرر آپدیت‌های نرم‌افزاری گوشی برای‌تان مهم است، گوشی‌های شیائومی گزینه‌های خوبی برای شما نیستند. جدیدترین نسخه MIUI، MIUI دوازده (۱۲) است (البته MIUI 12.5 نیز منتشر شده است) که بر اساس چند نسخه از اندروید یعنی اندروید ۹ تا اندروید ۱۱ ایجاد شده است و به دلیل اینکه بر اساس چند نسخه مختلف از اندروید ایجاد شده است ویژگی‌های زیادی دارد.

MIUI12

لازم به ذکر است که رابط کاربری مورداستفاده در گوشی‌های شیائومی و برندهای زیرمجموعه آن، در کشورهای مختلف متفاوت است؛ به‌عنوان‌مثال آن دسته از گوشی‌های شیائومی و برندهای زیرمجموعه آن که در چین عرضه می‌شوند، فاقد اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های موبایل گوگل هستند؛ اما گوشی‌های عرضه‌شده در سایر کشورها چنین مشکلی ندارند. در بخش بعدی چگونگی مشاهده نسخه MIUI موجود روی گوشی‌تان را بیان می‌کنیم.

مشاهده نسخه MIUI و مطلع شدن از انتشار یا عدم انتشار آپدیت جدید برای آن

چنانچه نمی‌دانید چگونه می‌توانید نسخه موجود MIUI روی گوشی‌تان را مشاهده کنید، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد بخش تنظیمات (Settings) شوید (آیکون شبیه به چرخ‌دنده). در ضمن می‌توانید با ورود به بخش پنل نوتیفیکیشن/ کنترل سنتر و لمس آیکون چرخ‌دنده در قسمت بالای سمت راست نمایشگر نیز وارد تنظیمات شوید.

۲. در قسمت بالای صفحه تنظیمات گزینه About Phone را انتخاب کنید.

۳. در بخش About Phone شماره نسخه MIUI نمایش داده شده است.

کمی پایین‌تر از آن می‌توانید نسخه اندروید گوشی خود را نیز مشاهده کنید.

چنانچه گوشی‌تان دارای نسخه‌های قدیمی اندروید یا MIUI است، احتمال دارد نسخه جدیدی برای اندروید یا رابط کاربری گوشی‌تان منتشر شده باشد. درصورتی‌که لینکی تحت عنوان update را در زیر شماره MIUI گوشی خود مشاهده می‌کنید، با لمس آن می‌توانید رابط کاربری گوشی خود را آپدیت کنید. چنانچه لینک آپدیت در این قسمت وجود ندارد، یا جدیدترین نسخه کاربری روی گوشی شما وجود دارد و نیازی به آپدیت آن نیست یا نسخه جدید MIUI هنوز برای گوشی شما منتشر نشده است.

تاریخچه مختصری از MIUI

MIUI

شاید باورش بر ای‌تان سخت باشد، اما MIUI نخستین محصول نرم‌افزاری شیائومی محسوب می‌شود و قبل از اینکه گوشی هوشمندی تولید کند، پوسته اختصاصی گوشی‌های خود را ایجاد کرده است! نخستین نسخه این رابط کاربری بر اساس اندروید ۲.۱ ایجاد شده و در سال ۲۰۱۰ عرضه شده است. شیائومی نخستین نسخه رابط کاربری اختصاصی خود را با هدف نمایش نمونه محصولات خود به سرمایه‌گذارانش ایجاد کرده است. این شرکت پس از میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری، نخستین گوشی خود یعنی Mi 1 را در سال ۲۰۱۱ تولید و عرضه کرد.

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، نخستین نسخه MIUI شباهت زیادی به iOS داشت. لازم به ذکر است نخستین نسخه‌های این پوسته اندروید فاقد کشوی اپلیکیشن‌ها بوده‌اند، درست مانند iOS؛ البته در حال حاضر هم قابلیت کشوی اپلیکیشن‌ها در بسیاری از گوشی‌های شیائومی به‌صورت پیش‌فرض فعال نیست و در صورت تمایل خودتان باید در تنظیمات آن را انتخاب کنید.

با گذشت زمان و طراحی و ایجاد نسخه‌های بیشتری از MIUI، شیائومی به‌تدریج از طراحی شبیه به iOS فاصله گرفت. با طراحی و ایجاد هر نسخه جدید از MIUI طراحی اختصاصی و منحصربه‌فرد شیائومی بیشتر و بیشتر در آن‌ها به کار گرفته شد و همین موضوع باعث محبوبیت این پوسته اندروید و افزایش استقبال از آن شد.

ظاهر MIUI

در مجموعه تصاویر زیر ظاهر کلی از MIUI را مشاهده می‌کنید

بهترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد MIUI

طبیعتاً هر یک از نسخه‌های اندروید ایجادشده توسط برندهای مختلف سازنده گوشی‌های اندرویدی ویژگی‌های اختصاصی خود را دارند که در سایر پوسته‌های اندروید دیده نمی‌شود و یا بالعکس؛ MIUI هم از این قاعده مستثنا نیست. در این بخش قصد داریم تعدادی از مهم‌ترین ویژگی‌های اختصاصی MIUI را که در سایر پوسته‌های اندروید دیده نمی‌شود، به شما معرفی کنیم.

Control Center

قابلیت کنترل سنتر MIUI

در حالت طبیعی وقتی در صفحه هوم اسکرین گوشی‌های اندرویدی به سمت پایین سوایپ می‌کنید، پنل نوتیفیکیشن معمول و متداولی را می‌بینید؛ اما در گوشی‌های شیائومی به‌جای یک پنل نوتیفیکیشن معمولی، یک کنترل سنتر (Control Center) را می‌بینید. این بخش همان‌طور که از نامش پیدا است، یک کپی واضح و آشکار از کنترل سنتر ایجاد شده در iOS محسوب می‌شود. حتی ظاهر این بخش هم مانند ظاهر کنترل سنتر iOS است و عملکرد این بخش هم تفاوتی با بخش مشابه خود در iOS ندارد. در حقیقت کنترل سنتر بخشی برای تسهیل دسترسی به مهم‌ترین تنظیمات و ویژگی‌هایی است که کاربران بیشترین استفاده را از آن‌ها دارد. از فعالیت‌های قابل‌انجام از طریق این بخش می‌توان به خاموش و روشن کردن وای ‌ای و بلوتوث، روشن کردن چراغ‌قوه، تغییر میزان روشنایی نمایشگر و… اشاره کرد

Mi Share

اگرچه ممکن است با دیدن نام این ویژگی تصور کنید (وجود کلمه Mi قبل از کلمه Share) چنین قابلیتی تنها مختص به گوشی‌های شیائومی است ؛ اما درواقع چنین نیست. این قابلیت که برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها استفاده می‌شود، تنها برای به‌اشتراک‌گذاری فایل‌ها بین گوشی‌های شیائومی قابل‌استفاده نیست و می‌توان با استفاده از آن فایل‌های موردنظر را بین گوشی‌های شیائومی و گوشی‌های برندهای اوپو، ویوو، وان پلاس، ریلمی و تمام برندهای زیرمجموعه این برندها به اشتراک گذاشت.

برای استفاده از این قابلیت تنها کافی است عکس، ویدیو و سند متنی که قصد به‌اشتراک‌گذاری آن را دارید، انتخاب و سپس با انتخاب گزینه Mi Share و متصل کردن گوشی‌تان به گوشی دیگری که در نزدیکی گوشی شما قرار دارد (برای استفاده از این قابلیت باید دو گوشی فاصله کمی با یکدیگر داشته باشند)، پس از گذشت چند ثانیه فایل به‌اشتراک‌گذاشته‌شده را در گوشی دوم می‌بینید؛ البته در خود اندروید نیز ویژگی مشابهی تحت عنوان Nearby Share وجود دارد که عملکرد آن مشابه Mi Share است؛ البته توصیه می‌کنیم در گوشی‌هایی که از  Mi Shareپشتیبانی می‌کنند، از همین ویژگی استفاده شود؛ زیرا در مقایسه با Nearby Share ساده‌تر و سریع‌تر است.

Focus Mode

این ویژگی شبه قابلیت Zen Mode در گوشی‌های وان پلاس است. درصورتی‌که می‌خواهید فردی از اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌های خاصی استفاده نکند یا می‌خواهید اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌های خاصی برای همیشه یا مدت مشخصی غیرقابل‌استفاده شود و دسترسی به آن امکان‌پذیر نباشد، می‌توانید از ویژگی Focus Mode استفاده کنید.

با استفاده از این ویژگی می‌توانید تمام اپلیکیشن‌ها به‌جز اپلیکیشن شماره‌گیر (در برخی از گوشی‌های دارای این قابلیت، امکان مسدودسازی اپلیکیشن دوربین هم وجود ندارد) را برای همیشه یا مدت مشخصی مسدود کنید. در صورت مسدودسازی و غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ها با این روش حتی پس از ریست کردن گوشی نیز اپلیکیشن‌ها همچنان غیرفعال باقی می‌مانند. این قابلیت می‌تواند برای جلوگیری از دسترسی کودکان به برخی از اپلیکیشن‌ها، مفید و کاربردی باشد.

برای استفاده از قابلیت Focus Mode تنها کافی است پس از مراجعه به تنظیمات گوشی و انتخاب گزینه Digital Wellbeing & parental control گزینه Focus mode را انتخاب کنید. در مرحله بعدی باید اپلیکیشن یا اپلیکیشن‌هایی که قصد مسدودسازی و غیرفعال کردن آن‌ها را دارید، انتخاب و گزینه Turn On Now را بزنید. در صورت تمایل برای غیرفعال کردن اپلیکیشن‌ها برای مدت‌زمان مشخص، گزینه Set a schedule را بزنید و پس از انتخاب ساعت آغاز و پایان غیرفعال سازی و روزهای هفته موردنظرتان، گزینه Set را بزنید.

Ultra Battery Saver

قابلیت Ultra Battery Saver در MIUI

کاربرانی که از گوشی خود به میزان بسیار زیادی استفاده می‌کنند و نمی‌خواهند باتری گوشی‌شان زود تمام شود (اکثر کاربران گوشی‌ها جزو این دسته از افراد هستند!) می‌توانند از قابلیت Ultra Battery Saver استفاده کنند. با استفاده از این قابلیت می‌توانید عمر باتری گوشی خود را به میزان چند ساعت افزایش دهید.

البته در صورت فعال کردن این حالت صرفه‌جویی در مصرف باتری، فعالیت‌های اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها و همچنین اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های در حال اجرا در پس‌زمینه سیستم‌عامل محدود می‌شود و تنها بخش‌های ضروری مثل شماره‌گیر، SMS و سایر بخش‌های مشابه محدود نمی‌شود. در ضمن با فعال کردن این حالت، حالت تیره یا دارک مود (Dark Mode) فعال و در مقابل تعدادی از ویژگی‌ها غیرفعال می‌شوند.

ممکن است این حالت صرفه‌جویی باتری در تمام مواقع ویژگی مفیدی نباشد، اما درصورتی‌که نیاز ضروری به گوشی دارید و شارژ باتری رو به اتمام است و درعین‌حال به برق هم دسترسی ندارید، می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 423 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 19 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها