زومپی نتیجه یک تحقیق علمی: امکان بشکن زدن با دستکش بی‌نهایت تانوس وجود ندارد - زومپی

شخصیت «تانوس» در انتهای فیلم سینمایی Avengers: Infinity War با یک بشکن نیمی از همه موجودات جهان را از بین می‌برد. حالا دانشمندان نشان داده‌اند که او به خاطر پوشیدن دستکش آهنی «بی‌نهایت» اصلا امکان بشکن زدن نداشته است.

محققان «موسسه فناوری جورجیا» در مطالعه‌ای که نتایج آن در ژورنال Royal Society Interface منتشر شده، با استفاده از دوربین‌های پرسرعت و سنسورهای پیشرفته، سرعت و شتاب انگشتان در حین بشکن زدن را اندازه‌گیری کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند بشکن زدن پرشتاب‌ترین عمل بدن انسان است که تاکنون اندازه‌گیری شده و علم فیزیک ثابت می‌کند که تانوس عملا نمی‌توانسته با دستکش آهنی خود بشکن بزند.

«سعد باملا»، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید عمل بشکن زدن ظرف ۷ میلی‌ثانیه اتفاق می‌افتد که ۲۰ برابر سریع‌تر از پلک زدن است. هر بار پلک زدن بیش از ۱۵۰ میلی‌ثانیه طول می‌کشد. محققان در تحقیقات خود از دستکش‌های مختلفی با مواد متفاوت استفاده کردند و متوجه شدند که اساسی‌ترین جزء در این عمل اصطکاک است.

بشکن زدن از ماهیچه‌های دست به عنوان رانشگری استفاده می‌کند که تاندون‌های فنری دست را با کمک انرژی پتانسیل کشسانی فشرده می‌کند. سپس با رها شدن انگشت شتاب فوق‌العاده زیادی به وجود می‌آید که باعث بشکن زدن می‌شود.

اصطکاک میان انگشت شست و انگشت میانی نقش مهمی در این عمل ایفا کرده و جلوی حرکت و رها شدن انگشت میانی از روی انگشت شست را می‌گیرد. زمانی که انرژی بر اصطکاک غلبه کرد، انگشتان حرکت کرده و بشکن به وجود می‌آید. اگر مقدار اصطکاک خیلی کم باشد، انرژی کافی در تاندون‌ها ذخیره نمی‌شود و اگر اصطکاک بیش از حد باشد، بخش عمده انرژی ذخیره‌شده به جای حرکت دادن انگشت به گرما تبدیل می‌شود.

دانشمندان برای شبیه‌سازی دستکش بی‌نهایت از سرانگشتی‌های فلزی استفاده کردند. نتیجه این بود که چون دستکش آهنی بیش از حد اصطکاک ایجاد می‌کند، اصلا امکان بشکن زدن به وجود نمی‌آید. به‌علاوه، مواد فلزی به اندازه پوست انعطاف‌پذیر نیستند و محل تماس انگشتان بر روی هم بسیار کوچک‌تر می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 429 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها