زومپی مدیرعامل چنلید: رزرو آنلاین هتل را وارد فضای دیگری کردیم؛ مارکت پلیس حوزه B2B رزرواسیون - زومپی

بنیان‌گذار چنلید با بیان اینکه این پلتفرم نگاهی خاص و متفاوت به مقوله کسب‌وکار رزرواسیون هتل به صورت آنلاین دارد، کسب‌وکارهای قبلی این حوزه را بیشتر متمرکز بر سیستم B2C عنوان کرد و تفاوت اصلی چنلید را تمرکز بر حوزه B2B عنوان کرد. او باور دارد ارائه این خدمات به شرکت‌ها ساز و کار خودش را دارد و باید به صورت تخصصی به آن نگاه کرد.

تمرکز بر مدل کسب‌وکاری متفاوت

«علیرضا قائمی» با توضیح درباره روند کار پلتفرم رزرو هتل چنلید به زومپی گفت: «ما به دنبال اختراع چرخ نبودیم و قصدانجام کاری تکراری هم نداشتیم. کمی تخصصی تر به موضوع رزرو اقامتگاه نگاه کردیم و طبیعتا تخصصی‌تر وارد این فضا شدیم.»

او با اشاره به اینکه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات رزرو آنلاین فعالیت اصلی‌شان در فضای B2C بوده است، گفت: «شرکت‌های فعال در کنار این موضوع فعالیت‌های B2B را هم انجام می‌داده‌اند. اما در نهایت کیفیت کار آن‌طور که انتظار می‌رفت نبود و عموما با مشکلاتی هم روبرو بودند.»

قائمی استفاده از فضای آنلاین برای افزایش سرعت و انتخاب بهتر توسط کاربر را نیز دلیل اصلی شکل گیری این پلتفرم B2B عنوان کرد.

از علی‌بابا تا چنلید

قائمی پیش از چنلید در گروه علی بابا فعالیت داشته است. او در پاسخ به این پرسش که آیا این امکان وجود نداشت که ایده چنلید روی پلتفرم‌های قدیمی‌تر و برندهای جا افتاده‌تری مثل علی‌بابا فعالیت خود را انجام دهد، گفت: «فضای علی‌بابا B2C بود. هدف کسب‌وکار هم برای اساس بود که این بخش تقویت شود. علی بابا هم سرویسی با عنوان ارائه خدمات شرکتی داشت. هرچند این سبک و روش بر آن حاکم نبود و در دستور کار علی‌بابا در آن زمان هم قرار نداشت. همین موضوع منجر به این شد که در چنلید به این حوزه بپردازیم.»

۴ درصد بازار در دست چنلید

او در پاسخ به این پرسش که ایده چنلید در چه زمانی شکل گرفت و چطور مسیر کاری خود را طی کرد، گفت: «ایده چنلید بهمن ۹۸ شکل گرفت و تقریبا از اواخر سال ۹۸ تیمی منسجم برای ارائه محصول شروع به همکاری کردند. هفته دوم فروردین ۱۳۹۹ نیز فعالیت این مجموعه شروع و سه ماه بعد به طور رسمی وارد بازار شد و همزمان توسعه محصول را نیز پیگیری کرد.»

مدیرعامل چنلید با اشاره به اینکه در حال حاضر حدودا ۲ هزار کاربر از محصولات این مجموعه استفاده می‌کنند، گفت: «به دلیل کرونا و نوساناتی که به وجود آمد شرایطی را رقم زده که امکان ارائه آمار و ارقام دقیق درباره بازاری که در اختیار چنلید است وجود ندارد، اما به طور کلی بررسی‌ها بیانگر آن است که نزدیک به ۴ درصد بازار برابر با ۲۰ میلیارد تومان سهم بازار چنلید در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۰ بوده است.»

او در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذار چنلید کدام مجموعه است، گفت: «سرمایه‌گذار چنلید هلدینگ فرازعمران آریانا است. این هلدینگ بخش خصوصی در دو حوزه گردشگری و فین‌تک از استارتاپ‌ها حمایت می‌کند.»

نقش و ارزش نقدشوندگی برای رزرواسیون

او با اشاره به اینکه حرکت به سمت آنلاین شدن برای کسب‌وکارهای این حوزه هزینه‌بر بود، گفت: «همواره تمرکز بر سرعت نقدشوندگی خیلی بیشتر بود و ما هم به دلیل عدم تجربه فازهای کامل تری در این حوزه به سمت یک شرکت خصوصی که در این حوزه سرمایه گذاری کند گرایش پیدا کردیم.»

قائمی در ادامه گفت: «در این روند هر روز چالش‌های جدیدی را تجربه کرده‌ایم. در این بازه زمانی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد فضای کسب و کار آنلاین بود و به جرات می‌توان گفت شرایط کاری در حال حاضر با وجود این تصور که کسب و کارها آنلاین شده‌اند سخت‌تر هم شده است. اما در نهایت امیدواریم که بتوانیم فرهنگ‌سازی لازم را انجام دهیم و رزرواسیون آنلاین هتل را به معنای واقعی آنلاین کنیم.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا در مسیر خود چالشی با نهادهای دولتی داشتند یا خیر اعلام کرد که «چالش‌های ما در حوزه نهادهای حاکمیتی نبود و چالش ما از نوع چالش با همکاران خودمان بود.»

مدیرعامل چنلید در ادامه گفت: «کسب و کار مقداری جدید بود و قرار بر این بود که به نوعی مارکت‌پلیس کار خود را پیش ببرد. در این شرایط تعداد قابل توجهی از تامین‌کننده‌ها با این رفتار آشنا نبودند. حتی در اوایل کیفیت سرویس در ابتدای کار از طرف برخی ارائه‌دهندگان محصول پایین می‌آمد و این بر اساس انتظارات ما نبود.»

قائمی با توضیح اینکه فعالیت چنلید مشخصا در حوزه رزرو هتل، هتل‌آپارتمان و هتل بوتیک است، درباره توسعه این پلتفرم به سمت مقاصد خارجی گفت: «صد در صد تا پایان سال ۱۴۰۰ به بخش خارجی هم ورود خواهیم کرد. هرچند در مرحله اول هدف اولیه ما ارائه محصول فعلی با بالاترین کیفیت ممکن است. در پی بهتر شدن وضعیت بازار محصول هتل خارجی هم به چنلید اضافه خواهد شد.»

چنلید، پلتفرم رزرواسیون آنلاین هتل است و تفاوت اساسی این پلتفرم با کسب‌وکارهای پیشین خود بر نوع مخاطب و جامعه هدف است. چنلید محصولات خود را نه برای افراد، بلکه برای شرکت‌های خصوصی و دولتی ارائه می‌دهد. در واقع چنلید مدل کسب‌وکار رایج رزرواسیون را از مسیر به B2C به B2B تغییر داده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 471 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.