زومپی محققان با نوعی ژل تزریقی فلج ناشی از آسیب نخاعی را در موش‌ها درمان کردند - زومپی

گروهی از دانشمندان داروی جدیدی ساخته‌اند که توانسته سلول موش‌هایی را که تحت آسیب نخاعی قرار گرفته بودند، درمان کند. تحقیقات آن‌ها نشان داده که موش‌ها پس از چهار هفته توانسته‌اند دوباره راه بروند.

پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن آمریکا در مقاله‌ای که در ژورنال Science به چاپ رسیده، نتایج مطالعات خود را منتشر کرده‌اند و حالا به دنبال کسب مجوز از سازمان غذا و دارو برای انجام آزمایش‌های انسانی هستند. «ساموئل استوپ»، رهبر این تحقیقات می‌گوید: «هدف تحقیق ما توسعه یک روش درمانی قابل انتقال به کلینیک برای جلوگیری از فلج شدن افرادی است که آسیب‌های شدیدی را تجربه می‌کنند.»

محققان در این روش از فیبرهای نانو برای شبیه‌سازی معماری مارمانند شبکه برون‌سلولی استفاده کرده‌اند. این شبکه در واقع شبکه‌ای از مولکول‌هاست که برای حمایت از عملکرد سلول‌ها، بافت‌ها را احاطه می‌کنند. فیبرهایی که توسط این دانشمندان به کار گرفته شده، تقریبا ۱۰ هزار برابر نازک‌تر از موی انسان است. این فیبرها از صدها هزار پپتید یا مولکول زیست‌فعال ساخته شده‌اند.

پپتیدها برای تحریک بدن به بازتولید اعصاب سیگنال‌های خاصی را ارسال می‌کنند. در این روش درمانی از نوعی ژل استفاده می‌شود که به‌طور مستقیم به بافت پیرامون طناب نخاعی تزریق می‌گردد. دانشمندان این درمان را ۲۴ ساعت بعد از وارد شدن آسیب نخاعی به موش‌ها آغاز کردند، چون انسان‌ها معمولا با تاخیرهای طولانی درمان را شروع می‌کنند.

چهار هفته بعد، موش‌هایی که تحت درمان قرار گرفته بودند تقریبا می‌توانستند مثل قبل راه بروند. محققان سپس موش‌های درمان‌یافته را دوباره جراحی کردند تا میزان ترمیم بافت‌ها را در سطح سلولی بررسی کنند. نتیجه این بود که بهبود قابل توجهی در طناب نخاعی موش‌ها مشاهده شد.

اگر این روش درمانی در مراحل آزمایش انسانی موفقیت‌آمیز باشد، محققان می‌توانند زندگی بیمارانی را که دچار آسیب‌های نخاعی می‌شوند، متحول کنند. فقط در آمریکا حدود ۳۰۰ هزار نفر با آسیب‌های طناب نخاعی زندگی می‌کنند و عموما طول عمر کمتری نسبت به انسان‌های عادی دارند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 584 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها