زومپی فایزر در برابر مدرنا: دانشگاه هاروارد به مقایسه این دو واکسن می‌پردازد - زومپی

نتایج اولیه مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی «نیوانگلند» به عنوان اولین تحقیق به مقایسه‌ بین واکسن‌های مدرنا و فایزر mRNA می‌پردازند و با بررسی سوابق حدود نیم میلیون جانباز آمریکایی می‌گوید هر دو واکسن فوق‌العاده موثر هستند، اما مدرنا در پیشگیری از عفونت‌های کرونا – چه خفیف و چه شدید – عملکرد بسیار بهتری دارد.

در اواخر سال ۲۰۲۰، زمانی که داده‌های فاز سوم آزمایش فایزر منتشر شد، مشخص شد واکسن‌های mRNA مدرنا و فایزر به‌طور باورنکردنی موثر هستند. در آزمایش‌های بالینی و داده‌های واقعی، واکسن‌ها به‌طور مداوم از علائم کرونا تا ۹۰% جلوگیری کردند.

در غیاب یک کارآزمایی بالینی، مشخص نیست که کدام واکسن به صورت کلی موثرتر است. محققان در طول تحقیقات خود، دو گروه متشکل از ۲۱۹۸۴۲ نفر را در اختیار داشتند. هر فرد براساس ویژگی‌هایی مانند سن، نژاد و جنس با یک شخص دیگر مطابقت داده شد. تنها تفاوت میان افراد در هر زوج، واکسنی بود که به آن‌ها تزریق شده بود.

به‌طور کلی نتایج نشان می‌دهد که هر دو واکسن در پیشگیری از کرونا، بستری شدن در بیمارستان و مرگ بسیار موثر هستند. اما مشخص شد که واکسن مدرنا از هرنظر کارایی بهتری دارد.

دوره اولیه مطالعه، ۲۷ هفته به طول انجامید –درست پیش از شیوع گونه دلتا – و تعداد کسانی که پس از تزریق واکسن مدرنا به کرونا مبتلا شده بودند، تنها ۴ مورد از هر ۱۰۰۰ نفر بود. این رقم برای افراد واکسینه شده با واکسن فایزر ۲۷ نفر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بود. تجزیه و تحلیل ثانویه با گروه کوچکتری از افراد انجام شد –پس از شیوع گونه دلتا – و در این حالت هم اثربخشی واکسن مدرنا بیشتر از واکسن فایزر بود.

«باربرا دیکرمن» نویسنده اول این مطالعه گفت: «با توجه به اثربخشی بسیار بالای هردو واکسن، توصیه می‌شود که افراد هرکدام را که در دسترس بود، تزریق کنند. این مطالعه در مقیاس‌های بسیار بزرگ و با در نظر گرفتن جمعیت‌های کلان معنا می‌یابد و افراد نباید به خاطر یک واکسن، شانس دریافت دیگر واکسن‌ها را از دست بدهند.»

اینکه دقیقا چرا واکسن مدرنا کمی از فایزر قوی‌تر است، به عنوان یک سوال بی‌پاسخ باقی‌مانده است. هردو واکسن برپایه mRNA فعالیت می‌کنند و یا به عبارت دیگر پروتئین SARS-CoV-2 را در بدن رمزگذاری می‌کنند. تفاوت‌های دیگر این دو واکسن، ناشی از جزئیات نحوه عملکرد آن‌ها در بدن است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 604 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 3 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها