زومپی سیارک سرگردان اطراف زمین احتمالا تکه‌ای از ماه است - زومپی

دانشمندان سیارکی را شناسایی کرده بودند که با دنبال کردن مدار زمین، به دور خورشید می‌چرخد. حالا پژوهشگران می‌گویند این سیارک سرگردان می‌تواند تکه‌ای از ماه باشد.

سیارک اشاره شده در این پژوهش، «Kamo`oalewa» نام دارد و هرچند سال ۲۰۱۶ کشف شده است، اما تاکنون اطلاعات نسبتا کمی درباره آن وجود داشت. اکنون مشاهدات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که این سیارک می‌تواند قطعه‌ای از ماه باشد که در اثر فرضیه برخورد بزرگ جدا و وارد فضا شده است.

Kamo`oalewa یکی از شبه قمر‌های زمین محسوب می‌شود. شبه قهر به دسته‌ای از اجسام آسمانی گفته می‌شود که به دور خورشید می‌چرخد، اما با فاصله‌ای حدود ۱۵ میلیون کیلومتر، نسبتا به سیاره نزدیک هستند.

سیارک

با وجود اینکه سیارک اشاره شده از نظر نجومی، نزدیک به زمین نظر می‌رسد، اما طبق گفته دانشمندان Kamo`oalewa به اندازه یک چرخ و فلک است و به علت نور بسیار کم آن، با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود. بنابرین دانشمندان برای انجام مشاهدات بیشتر خود به قدرتمندترین تلسکوپ‌های روی زمین نیاز دارند.

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ بزرگ دو چشمی که در کوه گراهام، از رشته کوه‌های پینالئو ایالت آریزونای آمریکا قرار دارد، متوجه شدند که طیف نور منعکس شده از این سیارک با سنگ‌های ماه که اطلاعات آن‌ها در ماموریت‌های آپولو ناسا جمع‌آوری شده، مطابقت دارد و با استناد به همین موضوع عنوان می‌کنند که می‌تواند بخشی از ماه باشد. همچنین نور منعکس شده آن در مقایسه با سایر سیارک‌های نزدیک به زمین متفاوت است.

مشاهده دانشمندان همچنین نشان می‌دهد که Kamo’oalewa در یک مدار غیرعادی قرار گرفته است. هنوز درباره دلایل جدا شدن آن از ماه دلیل تایید شده‌ای عنوان نشده، زیرا هیچ سیارک شناخته شده دیگری با ویژگی‌های شبیه به ماه وجود ندارد. با این وجود آن‌ها اعتقاد دارند که این رویداد در بین ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ سال پیش رخ داده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 480 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها