زومپی استاندارد جدید HDMI 2.1a در نمایشگاه CES 2022 معرفی خواهد شد - زومپی

استاندارد HDMI با قابلیت‌های اختیاری و آپدیت‌های متنوع خود شرایط پیچیده‌ای را در بازار ایجاد کرده است. حالا به نظر می‌رسد که یک نسخه دیگر از این استاندارد به نام HDMI 2.1a برای CES 2022 در راه است و پشتیبانی از ویژگی «نقشه‌برداری رنگی بر مبنای محتوای منبع» (SBTM) را به همراه می‌آورد.

قابلیت SBTM یکی از قابلیت‌های جدید HDR است که بخشی از بار پردازشی نقشه‌برداری را به منبع محتوا محول می‌کند. SBTM استاندارد جدیدی نیست و جایگزین HDR10 یا دالبی ویژن نمی‌شود. این قابلیت آمده تا به سیستم‌های HDR فعلی کمک کند و قصد دارد این کار را با بهینه‌سازی محتوا توسط منبع محتوا یا حذف نیاز به کالیبره کردن دستی نمایشگر برای محتواهای HDR انجام دهد.

این استاندارد در مواجهه با محتواهای ترکیبی هم کاربرد دارد. مثلا یک استریمر ممکن است در حال اجرای یک بازی HDR باشد و به‌صورت همزمان روی نمایشگر سیاه و سفید دیگری فقط متن داشته باشد. انجمن HDMI یادآور شده که پشتیبانی از استاندارد HDMI 2.1a از طریق آپدیت‌های فریمور قابل ارائه است. با این حال، بعید به نظر می‌رسد که دستگاه‌های زیادی این قابلیت را از طریق به‌روزرسانی نرم‌افزاری ارائه کنند.

SBTM در استاندارد HDMI 2.1a اختیاری خواهد بود

نکته منفی بعدی این است که SBTM هم مثل اکثر ویژگی‌های یکتای HDMI 2.1 از جمله نرخ نوسازی متغیر، تاخیر پایین خودکار و پهنای بالا برای رزولوشن ۱۰K یا نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز، به‌صورت یک قابلیت اختیاری به تولیدکنندگان ارائه می‌شود و پشتیبانی از آن اجباری نخواهد بود.

بر اساس قوانین HDMI Licensing Administrator، استانداردهای جدید بر تمام استانداردهای قبلی قابل تعمیم‌ هستند. به عبارت دیگر، زمانی که استاندارد HDMI 2.1a منتشر شود، همه پورت‌های جدید روی کاغذ می‌توانند برچسب HDMI 2.1a دریافت کنند اما مجبور نیستند از SBTM یا سایر قابلیت‌های جدید HDMI 2.1 پشتیبانی کنند. انجمن HDMI می‌گوید با این قواعد به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد انعطاف‌پذیری لازم را در انتخاب ویژگی‌ها داشته باشند. ولی هر محصول باید به روشنی اعلام کند که چه قابلیت‌هایی را پوشش می‌دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 641 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 2 ژانویه 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها