زومپی ۱۹۰ میلیون تومان برای کم مصرف ترین خودرو بازار هند؛ سوزوکی سلریو 2022 معرفی شد - زومپی

شرکت هندی-ژاپنی ماروتی سوزوکی از نسل دوم هاچبک سلریو رونمایی کرد. گفته می‌شود این نسل از سلریو از کم‌مصرف‌ترین خودروی بنزینی هند بوده و با هر لیتر بنزین ۲۶.۶۸ کیلومتر مسافت را طی می‌کند. به عبارت دیگر سلریوی جدید در هر صد کیلومتر فقط ۳.۷ لیتر بنزین می‌سوزاند که در نوع خود رکوردی تحسین‌برانگیز است.

نسل جدید ماروتی سوزوکی سلریو در مقایسه با نسل پیشین کمی بزرگ‌تر شده و حالا ۳,۶۹۵ میلیمتر طول دارد. عرض، ارتفاع و فاصله محوری آن هم به ترتیب ۱,۶۵۵، ۱,۵۵۵ و ۲,۴۳۵ میلیمتر اعلام شده؛ این هاچبک شهری فضایی برابر با ۳۱۳ لیتر را در قسمت بار ارائه می‌کند که نسبت به نسل قبلی ۴۰ درصد بیشتر است.

نیروبخش ماروتی سوزوکی سلریوی جدید یک موتور ۱ لیتری است که قبلا در مدل‌هایی مثل بالنو، ویتارا و سوئیفت به کار گرفته شده؛ این موتور در سلریو ۶۵ اسب بخار قدرت و ۸۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و نیروی تولیدی آن در حالت استاندارد از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به سمت چرخ‌ها هدایت می‌شود.

استفاده از سامانه شروع و توقف حرکت، زمانبندی دوگانه سوپاپ‌ها، سیستم چرخش گازهای خنک‌شده اگزوز و منیفولد یکپارچه از جمله عواملی هستند که سلریو را در دستیابی به رکورد مصرف سوخت ۳.۷ لیتری یاری کرده‌اند. این رکورد البته به نسخه VXi AMT تعلق دارد.

ماروتی سوزوکی در نظر دارد به غیر از نسخه بنزینی، نسخه گازسوز سلریو را نیز در آینده عرضه کند.

سلریوی جدید بر اساس زبان طراحی Dynamic 3D Organic Sculpting خلق شده که در فارسی می‌توان آن را به پیکره‌سازی ارگانیک سه‎‌بعدی پویا ترجمه کرد. این نسل بخاطر ویژگی‌هایی مثل قاب گرد چراغ‌های جلو و عقب، شکل جلوپنجره، گلگیرهای نسبتا برآمده و حذف پلاستیک‌های بدنه در مقایسه با نسل قبلی چهره دوست‌داشتنی‌تری دارد. سفید قطبی، نقره‌ای ابریشمی، خاکستری، قرمز آتشین، آبی و قهوه‌ای رنگ‌هایی هستند که برای سلریو قابل انتخابند.

در داخل کابین نیز شاهد تغییرات گسترده هستیم. نسل جدید سلریو حالا با یک نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی در قسمت میانی داشبورد وارد بازار می‌شود. البته این نمایشگر مخصوص تریم‌های رده‌بالا بوده و در مدل پایه خبری از آن نیست. این هاچبک دورگه با امکاناتی چون سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صندلی عقب دو تکه ۶۰:۴۰، دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و تنظیم ارتفاع صندلی راننده به دست مشتری خواهد رسید.

ماروتی سوزوکی تاکید می‌کند نسل دوم سلریو با تمرکز بر مباحث ایمنی طراحی و تولید شده و از این لحاظ در سطحی مناسب قرار دارد. این خودروی اقتصادی بطور استاندارد به دو ایربگ، ترمز ABS و سامانه توزیع الکترونیکی ترمز مجهز است و از دستیار شروع حرکت در سربالایی نیز سود می‌برد.

به غیر از این‌ها، ماروتی سوزوکی می‌گوید سلریوی جدید با تمام قوانین و مقررات ایمنی هند همخوانی دارد و می‌تواند از تست تصادف برخورد از جلو، برخورد از کنار و محافظت از عابر پیاده سربلند بیرون بیاید. همچنین به گفته کمپانی این خودرو بر اساس پلتفرم HEARTECT سوزوکی ساخته شده و از نظر جذب ضربات و مقاومت در بخش کابین عملکرد خوبی به نمایش می‌گذارد.

با وجود تعریف و تمجیدهای ماروتی سوزوکی هنوز ایمنی سلریوی جدید توسط مراجع معتبری چون انکپ ارزیابی نشده؛ اما نکته حائز اهمیت اینکه ماروتی سوزوکی S-Presso بر مبنای همان پلتفرم HEARTECT ساخته شده و در تست تصادف انکپ با صفر ستاره ایمنی در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال به کار خود پایان داده است! مدل بالنو نیز که بر اساس همین پلتفرم تولید می‌شود، چندی قبل با سرافکندگی تست تصادف لاتین انکپ را ترک کرد! این را هم اضافه کنیم که نسل قبلی سلریو در سال ۲۰۱۶ در کسب حتی یک ستاره ایمنی از انکپ ناکام باقی مانده بود!

و اما قیمت؛ نسل جدید ماروتی سوزوکی سلریو با پرداخت ۴۹۹,۰۰۰ روپیه (معادل ۶,۷۰۰ دلار یا حدود ۱۹۰ میلیون تومان فعلا با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی!) برای مدل پایه LXi قابل خرید خواهد بود. برای مدل پرچمدار VXi+ هم قیمتی برابر با ۶۹۴,۰۰۰ روپیه تعیین شده که معادل ۹,۳۲۰ دلار یا ۲۶۵ میلیون تومان می‌شود. این خودرو باید با رقبایی چون هیوندای سانترو، تاتا تیاگو، داتسون Go و برادر خود یعنی سوزوکی واگن R مصاف داشته باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 467 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 17 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها