زومپی مصرف امگا-۳ احتمالا کمکی به جلوگیری از ابتلا به افسردگی نمی‌کند - زومپی

محققان در مطالعه بالینی بلندمدتی روی تاثیر مصرف امگا-۳ در کاهش افسردگی متوجه شدند که تفاوت خاصی بین گروه پلاسیبو و گروه مصرف‌کننده امگا-۳ وجود ندارد. این مطالعه که پنج سال طول کشید، روی اثر استفاده از امگا-۳ در بهبود حالات روحی و جلوگیری از افسردگی انجام شد.

در این تحقیق، محققان بجای بررسی اختلال افسردگی ماژور (MDD)، روی تاثیر مصرف بلندمدت روغن ماهی امگا-۳ در حالات روحی فرد مطالعه کردند. آن‌ها برای اینکه بتوانند در مطالعه‌ای بالینی داده کافی و درستی از حالت ناهمگنی مثل افسردگی به دست آورند، به گروه بسیار بزرگی احتیاج داشتند. بنابراین، محققان روی ۱۸,۳۵۳ نفر با سن بالای ۵۰ سال که هیچ کدام در آن زمان هیچ نشانه‌ای از افسردگی نداشتند، تحقیق کردند.

نیمی از این افراد پلاسیبو (دارونما) دریافت کردند و نیمی دیگر مکمل امگا-۳ دریایی به نام اماکور (Omacor) دریافت کردند که شامل ۴۶۵ میلی‌گرم ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و ۳۷۵ میلی‌گرم دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) است. تمام افراد برای حداقل پنج سال تحت نظر بودند و افسردگی آن‌ها با جلسات بالینی افسردگی و سوالات سالانه درباره حالات روحی خودشان مورد بررسی قرار گرفت.

عدم تاثیر امگا-۳ روی افسردگی

محققان با مطالعاتی که انجام دادند هیچ تغییری بین گروه پلاسیبو و گروه مصرف‌کننده امگا-۳ پیدا نکردند. با این حال، در نتایج جلسات بالینی گروه امگا-۳ افزایش بسیار کمی در علائم افسردگی افراد دیده شد که از لحاظ آماری قابل توجه بود.

چنین نتیجه‌ای به معنی افزایش ریسک افسردگی با مصرف مکمل امگا-۳ نیست و در این مطالعه، تمام حالات روحی بلندمدت افراد ثابت باقی ماند و این نتیجه نشان می‌دهد که اثر مصرف امگا-۳ در مدتی طولانی کاملا خنثی است.

لازم به ذکر است که هیچ مطالعه‌ای نتیجه‌ای قطعی ندارد. محققان این مطالعه محدودیت‌هایی مثل استفاده از دوز پایین ترکیبی از دو اسید چرب امگا-۳ داشتند که در نتایج بسیار تاثیرگذار بود. سال‌ها مطالعه ناهماهنگ روی امگا-۳ باعث شد تا محققان احتمال دهند که تاثیر میزان مصرف مکمل EPA و DHA باید متفاوت باشد.

در اوایل سال مقاله‌ای منتشر شد که با بررسی ۳۸ مطالعه بالینی تصادفی روی امگا-۳ نشان داد که EPA به تنهایی تمام پیامدهای مفید سلامتی را برای بدن دارد و احتمالا مصرف DHA می‌تواند جلوی این پیامدها را بگیرد. بنابراین، استفاده هردوی این اسیدها در یک مکمل می‌تواند اثر مفید EPA را خنثی کند.

در مطالعه دیگری در لندن مشخص شد که دوز بسیار بالای اسیدهای چرب امگا-۳ می‌تواند التهاب بافت عصبی را که با افسردگی شدید در ارتباط است، کاهش دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 753 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 27 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها